Hirdetés feladása
Balaton
Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes
Idén 82 éves a balatoni viharjelzés, a 30 viharjelző állomásból álló rendszert március végén kapcsolták be. Ennek örömére a Hajómánián is átismételjük, hogy mit jelentenek az egyes állások. A viharjelzés életet ment, ezért hajósoktól a strandolókig mindenkinek ajánlott az ismerete, annál is inkább, mert a szakemberek szerint az idén a korábbi évekhez képest erősödő viharokra lehet számítani. Egyértelmű jele a tavasznak és a hajózási szezon közeledtének, hogy március utolsó napján bekapcsolták a balatoni viharjelzést. Az életmentő berendezést az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság képviselői közösen kapcsolták be. A viharjelzés nem csak a tájkép miatt fontos, a fényjelzés ismerete életet menthet a nagy tavainkon. A Balatonon három medencére osztva (nyugati-, középső- és keleti medence) összesen 30 viharjelző berendezést üzemeltet az OMSZ. A Hajómániánál meggyőződésünk, hogy a viharjelzés ismerete az egyik legfontosabb, űzzön az ember bármilyen vízi sportot, éppen ezért nem lehet elégszer ismételni a jelentéseit. Alapfok – nincs fényjelzés A viharjelzés alapfokon áll, és nem jelez a következő esetekben: - gyenge légmozgás (0-15 km/óra), a víz teljesen sima - mérsékelt szél (15-25 km/óra), a víz gyengén fodrozódik, enyhe hullámok láthatóak - élénk szél (25-40 km/óra), az előzőnél nagyobb, úgynevezett közepes hullámok tapasztalhatóak Első fokú viharjelzés – percenként 45 villanás Első fokú viharjelzésről beszélhetünk, és fényjelzést láthatunk a következőknél: - erős szél (40-60 km/óra), megjelennek az előzőeknél nagyobb hullámok, de még nem annyira veszélyes - gyakorlott szörfösök kedvence - csónakok és a fürdőzők csak a part közelében lehetnek Másodfokú viharjelzés – percenként 90 villanás A másodfokú viharjelzéssel már nem lehet viccelni, a következőkre számíthatunk, ha gyakori a viharjelző fényjelzése: - viharos szél (60-80 km/óra); tarajos hullámok a tavon, a csónakoknak ilyenkor már tilos vízre menni és a nagyobb vitorlás hajók is csak a megfelelő biztonsági intézkedések betartásával futhatnak ki. - erős vihar (80-100 km/óra); a hatalmas hullámok tetejéről elporzik a víz, ekkor már a motoros hajóknak is ki kell kötniük. - orkán (100 km/óra felett); a vízfüggöny mellett porzik a víz, a látótávolság a nullával egyenlő. A speciális mentőhajókon kívül senki nem mehet a vízre. - másodfokú viharjelzés esetén szigorúan tilos a tóban fürdeni A balatoni viharjelző-rendszert folyamatosan fejlesztik, a fényjelzőket LED-es világítótestekre cserélik. Az egyik medencében már megtörtént az átállás, a tengeri körülményekre kifejlesztett égők energiatakarékosak, fényük pedig messzebbről is látható. Természetesen a balatoni viharjelző-rendszer is halad a korral, idén már okostelefonokra kifejlesztett viharjelző applikációk is segítik a hajósokat. Ha valamiért nem látnánk a viharjelzőt, a telefonunk segít nekünk.
Bérlés
A hajóbérlés előnyeiről
Hajózni, vagy egyenesen a vitorlás közösség tagjának lenni felemelő érzés, az oda vezető út viszont nem csak abból áll, hogy valaki leteszi a vitorlás jogosítványt. A lényeg, az igazán nagy dobás nem más, mint a hajó megvétele és fenntartása, ez azonban elsőre sokaknak nagy falat. Nincs ezzel semmi probléma, és szerintünk nem is feltétlenül kell mindenkinek egyből hajót vennie, akinek megtetszik ez a sport. Szerencsére ma már a hajóbérlés lehetősége szinte minden kikötőben adott, az alábbiakban a hajóbérlés vitathatatlan előnyeit vesszük sorra. A vitorlás, vagy bármilyen másik hajó fenntartása költséges és nagy odafigyelést igénylő feladat, kezdve a karbantartástól, a kikötői díjakon át a téli tárolásig, és akkor még nem is esett szó a kisebb-nagyobb alkatrészek, kütyük és kiegészítők beszerzéséről. A hajó kicsit olyan, mint egy lakás, mindig lehet rá költeni még egy kicsit (sokat) és soha nem lesz kész igazán. A bérelt hajók esetében ezek a problémák fel sem merülnek, hiszen az eddig részletezett és a további, még meg nem említett költségek mind az üzembentartót terhelik. A szerencsés bérlőnek csak annyi a dolga, hogy keresi a szelet és gyönyörködik a kilátásban, miután rendben visszavitte a hajót, az már nem az ő felelőssége. Hajót persze nem csak tapasztalt, vagy kevésbé tapasztalt hajós ember bérelhet, teljesen kezdőknek is bátran ajánljuk, akkor is, ha vitorlást még csak a kikötői sétányról láttak. Kezdő, vagy vitorlás jogosítvány nélküli csoportok esetében viszont csak hozzáértő kapitánnyal vehető igénybe a szolgáltatás, de a hajózás alapjait, és főleg a hajózás élményét így is magáévá teheti az alkalmi hajós. A kikötésben a hajón mindenkinek részt kell vennie, a kapitányok pedig szívesen bevezetik a hajózás rejtelmeibe az utasokat, és szinte biztos, hogy mindenki beleszeret ebbe a gyönyörű sportba az út végére. Nézz szét a hajómániásoknak fenntartott oldalunkon, vagy keress minket bátran, ha bérelhető hajóra van szükséged, akkor mi egész biztos tudunk segíteni!
Vitorlázás
Szigorú hajózási törvények
Európai uniós előírások miatt szigorítanak egy 2000-es rendeletet, ezért azokat is megbüntethetik, akiknek ott van a CE jelölés a hajójukon. A vitorláshajókat és motorcsónakokat egyaránt érintő változtatás sok hajósnak fog bosszúságot okozni, de az új követelményekre való átállásra lesz idejük a tulajdonosoknak. Reflektorfényben a mellékhelyiségek és a tűzoltó készülékek. A „kedvtelési célú vízi járművek tervezéséről, építéséről és megfelelőségének tanúsításáról” szóló 2/2000. (VII. 26.) KöViM rendeletet váltaná fel a nemzeti fejlesztési miniszter rendelettervezete. A kormány honlapján megjelent tervezetet, amely a „kedvtelési célú vízi járművek és a motoros vízi sporteszközök alapvető biztonsági követelményeiről, megfelelőségük tanúsításáról és a piacfelügyeleti eljárásról” rendelkezne, a nemzeti fejlesztési miniszter jegyzi. Az EU-s irányelveket követjük A kormány honlapján megjelent módosításokra az Európai Unió előírásainak megváltozása miatt kerül sor. Az időközben született uniós irányelveknek megfelelően – a rendelet életbe lépését követően – a gyártónak nyilatkozatot kell majd adnia, hogy a hajó megfelel az uniós előírásoknak, az ehhez szükséges kötelező elemeket a rendelet melléklete tartalmazza. Érdekesség, hogy az uniós előírások betartásáért nem csak a gyártó lesz felelős, hiszen a kiskereskedőt, vagy éppenséggel az importőrt ugyanúgy felelősségre lehet majd vonni az esetleges mulasztásokért. Mielőtt még valakinek eszébe jutna, hogy ebben az esetben magánemberként fogja külföldről behozni az új hajóját, azt el kell, hogy keserítsük. Ilyenkor ugyanis a tulajdonos maga felel azért, hogy a jármű megfeleljen a szigorú követelményeknek. A minősítést akkreditált szervezet végzi, és a megfelelőségi tanúsítványt is ez a szervezet adja majd ki, ezt a CE jelet is feltüntető tábla jelzi a hajón. Ha a CE jelzés ellenére a vízirendőr úgy találja, hogy a hajó mégsem felel meg az új előírásoknak, akkor a vitorláshajó, vagy motorcsónak vízi közlekedésben való részvételét korlátozhatja, súlyos esetben felfüggesztheti. Mire kell figyelni? A rendelettervezet műszaki követelményeit bárki megtekintheti a kormany.hu-n, de például a következők az újdonságok közé tartoznak: a hajók kialakítása során ügyelni kell arra, hogy a lehető legkisebb legyen a vízbe esés veszélye, de ugyanakkor könnyű legyen visszakapaszkodni a hajóra, ha esetleg mégis a vízbe esett volna valaki kötelező a tűzoltó készülék valamennyi hajón, nélküle a hajó nem helyezhető üzembe kizárólag olyan WC fog engedélyt kapni, amely tárolótartályhoz, vagy víztisztító rendszerhez csatlakozik kezelési kézikönyv kell minden hajóra, amely tartalmazza az összes információt, ami a biztonságos használathoz, vagy a kockázatok megelőzéséhez szükséges A szabályozás ennél persze sokrétűbb és bonyolultabb, ezért javasoljuk, hogy legkésőbb a rendelet kihirdetése után 1-2 nappal minden hajótulajdonos nézze át az új előírásokat. A rendeletet, a mellékletekkel együtt a jogszabálygyűjteményekben, valamint a Magyar Közlönyben érdemes keresni. Az előírások a megjelentetés után egy hónappal lépnek életbe, de természetesen lesz türelmi idő is, 2020. január 18-ig van ideje mindenkinek a szükséges változtatásokat elvégezni.
Hajómotor
Elromlott a hajómotorom, mit tegyek?
Ami el tud romlani, az el is fog romlani, nincs ebben semmi boszorkányság és összeesküvés-elmélet. Ez a helyzet sajnos a hajómotorokkal, és hiába vigyázunk rá, és végezzük el rendszeresen a kötelező karbantartási munkálatokat, ha eljön az idő, akkor bizony nem fog beindulni, és valahogy életet kell lehelnünk belé. Mit tegyünk, egyáltalán mit tehetünk, ha nem indul be a motor, lefullad, vagy egyenesen elfüstöl? Menthető még a régi harcostárs, vagy új motor után kell néznünk? A meghibásodott hajómotor javítását végezhetjük házilag és rábízhatjuk a szervizre is, ez a tulajdonos döntése. Ám mielőtt ezt a rendkívül fontos döntést meghoznád, érdemes azért pár tényezőt figyelembe venned, nehogy a párezres javításból több százezres vásárlás legyen. Hosszú évek óta hajókkal foglalkozunk, és sok mindent láttunk már, érdemes ránk hallgatni. Hajómotoroknál alapvetően két nagy csoportot különböztetünk meg, a beépített motor és a külmotor közötti különbséget aligha kell részletezni, és ha te is hajós vagy, akkor nyilván tudod, hogy neked milyen motorod van. A beépített motorok házilag történő javítását enyhén szólva nem ajánlanánk, itt precíz és érzékeny műszerekről van szó, inkább bízzuk rá szakemberre és vigyük el a megfelelő szakszervizbe a motort. Felesleges olyan (kötelező) kiadáson „spórolni”, aminek szinte biztos, hogy pluszkiadás lesz a vége, ha meghibásodott a beépített motor, akkor nincs helye házi barkácsolásnak és pont. A külmotorok kérdése már érdekesebb, itt már nem ritka, hogy (főleg) kisebb meghibásodásoknál elég a minimális technikai érzék, és a használati utasítás segítségével magunk is el tudjuk végezni a kívánt javítási munkákat. Véleményünk szerint viszont ebben az esetben sem szabad többet csinálni házilag a minimálisnál. A kisebb-nagyobb tisztítási munkálatokat, vagy tényleg csak kisebb cseréket még el tudjuk végezni házilag, de ha már alkatrészeket kell cserélni, vagy valami komolyabb javítási munkát igényel a motor, akkor nem érdemes kihagyni a szakszervizt, vagy a kikötőben állomásozó szerelőt.
Bolt, webshop
Hajós felszerelés a hajós webshopból
Az online vásárlás őrületes fejlődése a kiskereskedelem minden területén megfigyelhető. Az e-kereskedelem évről-évre nagyobb szeletet követel magának a magyar kis- és nagykereskedelemből is. Ma már olyan árucikkek online felületen történő kereskedelme is teljesen megszokottá vált, amiről korábban el sem tudták képzelni, hogy lehetséges online értékesíteni. Az e-kereskedelmi láz természetesen a vízi világot is elérte, hajózási webshopok kínálják portékáikat a hajósoknak, itthon és külföldön egyaránt. Aki esetleg azt hiszi, hogy az online hajós boltokban csak a kiegészítő felszerelések, mint például cipő, mentőmellény, különböző kényelmi felszerelések kaphatók, az bizony téved. Egy korszerű hajós webshopot onnan lehet felismerni, hogy szó szerint mindent meg lehet vásárolni, ha belépsz, ha pedig valamit nem találsz, akkor azt optimális esetben minél hamarabb beszerzik neked. Legyen szükséged cipőre, vagy szél- és vízálló ruházatra, a kedvenc hajófelszerelési webáruházadban ezeket éppúgy megtalálod, mint a hajóápolási kellékeket, köteleket vagy éppen hiányzó alkatrészeket. A modern technikának és a törvényi szabályozásnak köszönhetően biztos lehetsz benne, hogy nem zsákbamacskát veszel, ha egy hajós webshopban vásárolsz. A fényképen, videón pontosan láthatod, hogy mi az, amit megrendelsz, ha esetleg nem vagy biztos a dolgodban, akkor pedig a webshopon feltüntetett elérhetőségek bármelyikén keresd bátran az üzemeltetőket, segíteni fognak. Pánikra akkor sincs okod, ha nem úgy sikerült a rendelés, ahogy te szeretted volna, hiszen a hatályos magyar jogszabályok szerint pontosan 14 napod van arra, hogy elállj a vásárlástól. Ez nagyon egyszerűen annyit tesz, hogy amennyiben neked bármilyen problémád van a termékkel, akkor visszaküldheted és visszakapod a pénzed. Tényleg szó szerint bármilyen probléma esetén, hiszen indokolnod nem kell az elállás okát, ha nem tetszik, amit rendeltél, akkor is kötelesek visszaváltani. Vásároljatok tehát bátran az online hajósboltokban, nem fogjátok megbánni, a nullával egyenlő kockázat mellett ugyanis általában kedvezőbb árakkal várnak, mint az offline boltokban.
Duna és környéke
Vízitúrázzunk a nagy magyar folyókon!
A vízitúra-szezon még egy kicsit várat magára, de sosem lehet elég korán elkezdeni a felkészülést, hogy legalább lélekben ráhangolódjunk a nyárra, és persze a szabadságolást sem árt minél hamarabb elintézni. Vízitúrázni csodálatos és bármilyen korosztály számára lehetséges, a magyar vizek környéke pedig szinte kivétel nélkül gyönyörű. Magyarországon leginkább a Dunára és a Tiszára szerveznek vízitúrákat, most ezekkel a folyókkal kezdjük el a nyári ráhangolódást, szerintünk a két nagy valamelyikén érdemes elkezdeni a vízitúrázást. Az öreg Duna hatalmas és ésszel már-már felfoghatatlan, hogy mekkora mennyiségű víz zúdul a medrében napról-napra, a folyami hajózás mellett az indián kenus vízitúrázók is jól megférnek a szinte végtelen vízen. A hajómánia vízitúra-specialistái egyöntetű véleménye, hogy a Duna a mérete mellett a szerteágazósága miatt is a honi vízitúrázók paradicsoma, mindenki megtalálja rajta a számításait. Az Öreg-Dunán a teljesítménytúrázók falhatják a folyamkilométereket, a mellékágak békés csöndjében pedig akár alfába is lemehetünk, egy csobbanó teknősön, vagy vadászó sólymon kívül nem lesz, aki megzavarjon. A Tisza békésebb és lassabb folyású, mint a „nagy testvér”, viszont a vad kemping hívei szívesebben kenuznak itt, mint a Dunán. A keleti romantika sok helyütt tetten érhető a potenciális táborhelyek között, de természetesen szépen kiépített sátrazó helyekkel is találkozik a vízitúrázó. A Tiszához amúgy is valami furcsán erős kötődésünk van, a Tisza-túra fogalom és főleg a 18-25 éves korosztály jár ide előszeretettel kipihenni az éves fáradalmakat, no meg persze a vizsgaidőszak megpróbáltatásait. Ettől persze még korántsem nevezhető zsúfoltnak a Tisza környéke, és attól sem kell tartania senkinek, hogy úgy néznek ki a Tisza-menti települések, mint a budapesti belváros egy szép nyári estén. Jól megfér egymás mellett mindenki, és a helyiek mellett mi lennénk a legboldogabbak, ha egyre többen adnák a fejüket nyáron kenuzásra, felejthetetlen élményeket gyűjthetnek be a Tisza-túrázók egy-egy vízitúra alkalmával.
Vitorlázás
Mini vitorlásiskola IV. rész
Szerkezeti és szerkesztési alapelvek – ha netalán elromlana a vitorlásunk… Egyedi igényeinknek és a javításoknak megfelelően a kisebb vagy nagyobb átalakítási munkák elvégzéséhez szintén nagyon fontos tudnunk néhány alapvető szerkezeti, illetve szerkesztési alapelvet: A veretek a külhéj és a deck számára jelentenek pontszerű igénybe vételt, és ezt a pontszerű terhelést ugye a nagy felületre le kell osztanunk, mindegy, hogy fából, vagy műanyagból, esetleg fémből készült hajóban utazunk-e, vagyis hogy miből készült a külhéja a vitorlásunknak. Ennek a terhelés elosztásnak méretében arányosnak kell lennie a rá ható erőkkel. Ezt többnyire a gyakorlatban egy deck (vagyis a szerelvények) alá helyezett acéllemezzel érik el, melynél nagyon fontos hogy a jó felfekvést biztosítsuk, és egyben szigeteljük is –egy szilikon gumival. Ugyanis nagyon kellemetlen lenne, ha a rossz szigetelés miatt mondjuk a nyakunkba zúduló víz „frissítene” minket a kellemes tavaszi szél helyett! Ha szerelvényeket alakítunk át, akkor célszerű mindig a lehető legegyszerűbben működő megoldásokat előnyben részesítenünk, arra is gondolva, hogy egyes esetekben lehet, hogy akár a víz alatt tótágast állva kell majd szerelünk éppen valamit… Szerelvények rögzítésekor tisztában kell lennünk a különböző kötőelemek, csavarok, popszegecsek, facsavarok terhelhetőségeivel, és tudni pontosan, hogy mi mennyit bírhat el. A meglazult csavarok kötései ugyanis már nem csak nyírásnak, hanem hajlításnak is ki lesznek téve, amit már jóval kevésbé bírnak. A legtöbb ember nem gyakran találkozik balmenetes csavarral – talán először a hajónál lát ilyen – és reméljük, hogy még kinn a parton, a hajó átnézésekor! A drótkötelek helyes beállítását az állókötélzet feszítői teszik lehetővé, majd ezeket utána egy-egy ellenanyával ki kell biztosítani. Az ellenanya lecsavarodása azonban hosszabb távon akár az árbócunk elveszítéséhez is vezethet, ezért nagyon ügyelni kell erre. Az árbóc a rudazat egyik legfontosabb eleme. Kisebb hajókon ez önhordó, elfordítható a vitorlával együtt, a nagyobb hajók esetén pedig az állókötélzet tartja meg és merevíti az árbócot.
Balaton
Nemzeti Regatta - Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválja
Siófok idén júniusban egy különleges rendezvény helyszínéül szolgál. A napokban kiküldött meghívók alapján települések nevezését várják a Nemzeti Regattára szerte az országból. A Balatoni Hajózási Zrt. és a Magyar Vitorlás Szövetség biztosítja a hajókat és a kormányosokat, illetve lényeges szempont, hogy a pályaversenyt a kilátogató nézők egész nap jól követhetik majd a partról is. A Nemzeti Regatta azonban több mint egy vitorlásverseny: kétnapos, szárazföldi helyszíneken megrendezett színvonalas, és változatos programokkal kiegészülő nyári családi fesztivál, amelyen a települések bemutathatják hagyományaikat és kulturális örökségüket. Borkai Zsolt, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke fontosnak tartotta, hogy az esemény mellé álljon, és védnöki szerepet vállaljon. „Talán nincs is olyan magyar ember, akinek a Balaton ne foglalna el különleges helyet a szívében. A Balaton nem csupán egy tó, hanem a magyar tenger, amelyhez ezer szállal kötődünk. Gyermekkorunk pancsolásai, ifjúságunk táborozásai, és persze felnőttkorunk vitorlázásai is idekötnek bennünket, ahogy idekötnek a csodás tájak, a hangulatos strandok, a sült hal és a lángos illata, a balatoni programok és a tájegység borai is. A Regatta éppen ezért nem pusztán egy verseny, ahol csak a győzelem számít, hanem ez egy közös kaland, amely a mindannyiunk által olyannyira szeretett gyönyörűséges tó vizén zajlik. Aki a partról nézi, megannyi fehér csipkét lát, és gyönyörködhet abban, ahogy a vitorlák a kék ég felé mutatnak, és ahogy a hajótest a vizet fodrozza. Aki a vitorláson van, annak talán még szebb a látvány, és a parton állók apró pontok csupán. Az élmény mégis közös. A Balaton az, amely közössé teszi.” – mondta el az esemény védnöke, Borkai Zsolt, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke, Győr polgármestere. Helyszín: Siófok Időpont: 2016. június 11-12. (szombat és vasárnap) Budapestet követően a Balaton és környéke az ország legfontosabb kiemelt idegenforgalmi régiója, a turizmusból származó bevételek és gazdasági eredmények egyik legfőbb generálója. A MOL Nagyon Balaton rendezvénysorozat keretében és Siófok város támogatásával megrendezésre kerülő Nemzeti Regatta megszervezésével a Balatoni Hajózási Zrt. fő célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a Balaton nem csak a régióban élőké, hanem közös nemzeti kincsünk. Az idegenforgalom és a turisztikai szolgáltatók, valamint az általuk foglalkoztatott munkaerő révén a tó közvetetten összeköti Magyarország valamennyi települését. „A Nemzeti Regatta koncepciója, hogy bár elsősorban a vitorlázásról és a Balatonról szól, túl is mutat a régión és igyekszik bevonni az ország egyéb településeit is a versenybe, a közös élményekbe. Szeretnénk ráirányítani a figyelmet gyönyörű tavunkra, a magyar vitorlássportra, egyszersmind megmutatni a résztvevő települések értékeit, turisztikai látványosságait is. A kezdeményezést egyöntetű lelkesedés fogadta a különféle szereplők, szervezetek részéről. A szervezőmunka során példaértékű összefogással találkoztunk. Azt remélem, hogy minden résztvevő megérez majd valamit abból a lelkesedésből és szeretetből, amellyel ezt az eseményt végül felépítettük.” – mondta el Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. A versenyt kísérő, és parti eseményként megrendezésre kerülő Magyarország Településeinek Fesztiválján nem csupán a Balaton partján fekvő városok mutathatják be turisztikai kínálatukat. Ezen a frekventált idegenforgalmi helyszínen Magyarország más települései is lehetőséget kapnak arra, hogy saját helyi értékeikre, látványosságaikra, hagyományaikra, természetei szépségeikre, mint hasonló nemzeti kincsekre irányítsák az ország figyelmét. Mindezt széleskörű országos médiamegjelenéssel támogatva tehetik! Witzmann Mihály a rendezvény védnöke, tősgyökeres balatoniként szívesen támogatja a kezdeményezést. „A Balaton fejlesztését célzó kormányhatározat nyomán a térség jelentős fejlődés kapujában áll, amellyel élnie kell a régió településeinek, vállalkozásainak, hiszen évtizedes távlatban meghatározó lehetőség előtt állunk. A lehetőségen túl azonban jelentős munka és összefogás is kell ahhoz, hogy a Balaton olyan hely legyen, ahova mindenki visszavágyik. Ez az összefogás jelenik meg a Nemzeti Regatta hátterében is. Ez az a szándék, amitől az esemény nem csupán egy vitorlásverseny, hanem egy jó hangulatú közösségi program, ahol a nyár nyitányaként, egy vidám és színes rendezvényen találkozhat az ország. Egy olyan alkalom, amelynek középpontjában a Balaton, a nyár és a hajózás áll. Találkozzunk június 11-én!” Szita Károly szerint a vitorlázás bizonyos értelemben hasonlít a városvezetésre; melynek kapcsán az ember akkor teszi jól a dolgát, ha megbízik a másikban. Kaposvár polgármestere szerint, ha így teszünk az életben, s így teszünk a vízen is, akkor közös sikerekben lesz részünk. „A Nemzeti Regatta szervezői éppen olyan a célokat tűzték maguk elé, mint az összefogás, az értékteremtés. A Balaton mindehhez kiváló helyszín, a vitorlázás pedig remek alkalom arra, hogy hazánk csatlakozó települései bemutathassák és megismertethessék egymással az értékeiket. Kívánom, hogy vitorlásversenyük váltsa be a hozzá fűzött reményeket, és a következő években váljon meghatározó találkozási ponttá a hazai települések, közösségek életében.” Dr. Páva Zsolt, Pécs polgármestere gyakorló városvezetőként szereti a kihívásokat, ezért állt nagy örömmel az esemény mellé védnökként. „A Nemzeti Regatta ötletét azért is támogattam a kezdetektől, mert ez a verseny nem pusztán erőpróba, de páratlan lehetőségeket is kínál arra, hogy a vitorlázással összehozza a települések irányítóit, döntéshozóit. Azt kívánom, hogy a megújult verseny maradéktalanul váltsa be a hozzá fűzött reményeket, s maradjon hosszú éveken át fontos találkozási pont a hazai közösségek, falvak, városok életében. Jó szelet, kedves sportbarátok!” A Magyar Vitorlás Szövetség elnöke számára természetes volt, hogy egyből a Nemzeti Regatta mellé állt, hiszen a szívén viseli a magyar vitorlázás népszerűsítését, az összefogást. „Sok évtizede tudom és érzem, hogy mennyi örömöt ad a vízen való lét, és szinte észrevétlenül teremtődnek nagyszerű emberi kapcsolatok, és barátságok. Tiszteletre, önmérsékletre oktat a természet, amelyhez nap, mint nap igazodnunk kell, ha vízre szállunk. Remélem, hogy a Nemzeti Regatta sikeres lesz és hagyománnyá válik, olyan rendezvénnyé, amelyen részt vesznek az ország minden csücskéből érkezők, vetélkednek egy jóízűt, begyűjtik az élményeket, majd hazautazva jó hírét viszik a szépséges vitorlázásnak. Jó szelet kívánok nekik az élet minden területén!” – fűzte hozzá Dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás szövetség elnöke. Forrás: PResston PR sajtóközleménye www.presstonpr.hu
Csónak
A csónakos horgászat szépségei
A legtöbben a partról horgászunk, pedig a csónakos horgászat teljesen más élményt nyújt, és nem utolsósorban az eredményességünk is nagyban nőhet a partról megközelíthetetlen helyek elérése miatt. A parton ücsörgést, vagy a partról pergetést szinte mindenki ismeri, de most szeretnénk kedvet csinálni a csónakos horgászatnak is. A csónakos horgászatnak persze éppúgy megvannak a maga hátrányai, mint az előnyei, de egyáltalán nem véletlen, hogy a nagy öreg pecások úgy kezdik a napot, hogy kieveznek és lehorgonyoznak nyugodtan, nem pedig ész nélkül dobálnak. Igaz ez álló- és folyóvíz esetén egyaránt, és ahogy a partról, úgy a csónakból is mehetünk ragadozóra és békés halra egyaránt. A csónakos horgászatnak persze külön írott- és íratlan szabályai vannak, de mi most elsősorban a csónakos horgászat előnyeiről fogunk írni, a későbbiekben persze még részletezzük is a kérdést. A legjellemzőbb különbség, hogy csónakba ülve végre elérhetjük azt a nádast, amit addig csak távolról dobáltunk, illetve végre testközelből feltérképezhetjük az addig csak sejtett törést, vagy bedőlt fát a víz közepén. A csónakból történő horgászat természetesen eszközigényben és technikában különbözik némileg a parti fenekezéstől, úszózástól, vagy pergetéstől, a szakadék azonban mégsem akkora, mint például a legyezésnél. Az alapokat könnyedén elsajátíthatja bárki, azt az egy-két plusz eszközt (csónakos bottartó, rövidebb nyelű szák) nem probléma beszerezni, a csónakot pedig nem muszáj rögtön megvenni, az első pár alkalommal bérelni is lehet. A csónakos horgászat legnagyobb ellensége sajnos maga a szabályozás, legnagyobb bánatunkra ugyanis nem lehet minden vízen csónakból horgászni. Ez csak a vízkezelő belátásán, vagy jóindulatán múlik, az általános tapasztalatok alapján sajnos azt mondhatjuk el, hogy a legtöbb vízen inkább nem lehet csónakból horgászni, mint lehet. Vadvizeink ez alól kivételt jelentenek, ezért azt javasoljuk, hogy aki teheti, mindenképp próbálja ki a Balatonon a csónakos horgászatot, kevés szebb dolog van annál, mint amikor a nádas tövében ér minket a napfelkelte.
Vitorlázás
Mini vitorlásiskola III. rész
A hajók fedélzete és a munkatér Mint ugye tudjuk, hogy többféle vitorlás csónak és hajó létezik – az egyszerűbbektől a bonyolultabbakig – így aztán számtalanféle forma és lehetőség kínálkozik a fedélzet és a munkatér bemutatását illetően is. Gyakrabban látunk olyan verziót, hogy fedett a hajótér felülről, ezt deck-nek nevezik, míg az egyszerűbb hajóknál nyitott a fedélzet. A deck illetve a külhéj között vízmentesen zárt, kisebb vagy nagyobb rekeszeket szoktak beépíteni, hiszen ezek biztosítják majd a hajónk úszóképességét, illetve azt is, hogy egy esetleges borulást követően visszaálljon a hajónk egyensúlya. Ilyenkor a vízzel teli hajót kiborítják, kiemelik, így biztosítva az újbóli menetképességet. És mivel a jollé típusú hajókban a borulás egyáltalán nem ritka eset, éppen ezért nagyon fontos, a légszekrényeket hermetikusan lezárni, és épen tartani. Cockpit (a munkatér) Rigg (mint a vitorláshajó „motorja”) Mivel nagyon fontos felhívni itt a figyelmet arra, hogy egy vitorlás hajó tulajdonosnak bizony el kell tudnia végeznie néhány kisebb, egyszerűbb javítást a hajón, és egy kis szerelést is – ezért jó ha tudjuk, hogy mi micsoda és milyen célt is szolgál pontosan. A fedélzeten lévő munkatérben – melyet cockpitnak hívnak más néven – szerelvények vannak elhelyezve, ezek azonban már a vitorlásunk másik főbb részéhez, a rigg-hez tartoznak. A rigg – mondhatni – „motorja” - azaz főbb, lényegi része a hajónak, és főbb részei a vitorlák, a rudazat, és az álló – vagy mozgó kötélzet. Ezek biztosítják, és teszik lehetővé számunkra, hogy a hajót menet közben minden körülmények között uralni tudjuk. Egy hajótulajdonos jobb, ha mindenre körültekintően odafigyel… Sok esetben mindössze a másodperc törtrészei alatt kell tudni meghúzni egy mozgókötelet, vagy kiengedni a vitorlát. Ezért is nagyon fontos, hogy még az idény kezdete előtt gondosan átnézzük a szerelvényeket, illetve különösen, ha új, vagy számunkra még ismeretlen a hajó, akkor pedig nem árt időt szánnunk arra is, hogy végignézzük és kitapasztaljuk a különböző kötélrendszerek működését – nincs ugyanis két egyforma hajó! Sok esetben egy hajót egyedileg, az új tulajdonos kérése és igényei alapján szerelnek, illetve turbóznak fel, máskor pedig a használat során elkerülhetetlen rongálódások azok, amiket egyébként sem tudunk kiküszöbölni, de mindenképpen oda kell figyelni rájuk, és alaposan átnézni hajónkat az újbóli vízre szállás előtt! Itt kell felhívnom a figyelmet arra, hogy minden vitorlázónak el kell tudnia végezni néhány egyszerűbb javítási és szerelési munkát. Óhatatlan, hogy menet közben egy rejtett hibájú kötél el ne szakadjon, vagy valamelyik alkatrész ne bírja ki az időjárás váratlan alakulása miatt rá nehezedő igénybevételt.
Vitorlázás
Scholtz22
4.900.000 Ft

Ádám
Minden régió
+36305850432
TIhany

Túrázásra is használható, de elsősorban versenyzésre ajánlott és eddig csak arra használt: 2020-ban osztályában Kékszalag győztes, hatszoros magyar bajnok Scholtz 22 Racing (ex-Csupasz). 2020-as gyártású Pentex versenyvitorlák (grósz, fokk, reacher, vitorlaszám: HUN1, Quantum Sails) + előző vitorla szett. Rendszeresen karbantartott 4 lóerős Yamaha motor. Minden évben algagátlózva (Veneziani), 2026.08.24-ig érvényes hajólevél. Jelenleg saját trélerén parton tárolva, megtekinthető Tihanyban.
Motorcsónak
Trimarán lakóhajó
2.900.000 Ft

KORMOS ILDIKÓ
Minden régió
+36303075923

Aluminiumbol keszult trimaran lakohajo meretei 7 ×2,2 sulya 450 kg 20 le motorra tervezve dunára. Futó nélkül
Vitorlázás
Keszthely
29.900.000 Ft

Luksik Zoltán
Minden régió
+36302041460
Keszthely

Eladó egy nagyon szép, megkímélt állapotú 2009-es évjáratú Bacaria Cruiser 34 típusú vitorlás hajó. Két kabin, szalon, wc-fürdő a konyhában hideg-meleg víz, hűtő, mikró, sütő, gáztűzhely. Teljes műszerezettség, elektromos horgony csörlő 50 méter lánccal, plusz tartalék horgony, behajtható kormány és sok minden egyéb. A motorban és a hajtóműben friss olaj plisz egy garnitúra vitorlázat.
#
info@csonak-kenu.hu