Ami el tud romlani, az el is fog romlani, nincs ebben semmi boszorkányság és összeesküvés-elmélet. Ez a helyzet sajnos a hajómotorokkal, és hiába vigyázunk rá, és végezzük el rendszeresen a kötelező karbantartási munkálatokat, ha eljön az idő, akkor bizony nem fog beindulni, és valahogy életet kell lehelnünk belé. Mit tegyünk, egyáltalán mit tehetünk, ha nem indul be a motor, lefullad, vagy egyenesen elfüstöl? Menthető még a régi harcostárs, vagy új motor után kell néznünk?
A meghibásodott hajómotor javítását végezhetjük házilag és rábízhatjuk a szervizre is, ez a tulajdonos döntése. Ám mielőtt ezt a rendkívül fontos döntést meghoznád, érdemes azért pár tényezőt figyelembe venned, nehogy a párezres javításból több százezres vásárlás legyen. Hosszú évek óta hajókkal foglalkozunk, és sok mindent láttunk már, érdemes ránk hallgatni.
Hajómotoroknál alapvetően két nagy csoportot különböztetünk meg, a beépített motor és a külmotor közötti különbséget aligha kell részletezni, és ha te is hajós vagy, akkor nyilván tudod, hogy neked milyen motorod van. A beépített motorok házilag történő javítását enyhén szólva nem ajánlanánk, itt precíz és érzékeny műszerekről van szó, inkább bízzuk rá szakemberre és vigyük el a megfelelő szakszervizbe a motort. Felesleges olyan (kötelező) kiadáson „spórolni”, aminek szinte biztos, hogy pluszkiadás lesz a vége, ha meghibásodott a beépített motor, akkor nincs helye házi barkácsolásnak és pont.
A külmotorok kérdése már érdekesebb, itt már nem ritka, hogy (főleg) kisebb meghibásodásoknál elég a minimális technikai érzék, és a használati utasítás segítségével magunk is el tudjuk végezni a kívánt javítási munkákat. Véleményünk szerint viszont ebben az esetben sem szabad többet csinálni házilag a minimálisnál. A kisebb-nagyobb tisztítási munkálatokat, vagy tényleg csak kisebb cseréket még el tudjuk végezni házilag, de ha már alkatrészeket kell cserélni, vagy valami komolyabb javítási munkát igényel a motor, akkor nem érdemes kihagyni a szakszervizt, vagy a kikötőben állomásozó szerelőt.