Hirdetés feladása

Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes

Balaton Kikötő Vitorlázás Motoros hajó 5m-ig Motoros hajó 5m-től Horgászcsónak Kajak Surf hajomania.hu 2016. április 18
Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes

Idén 82 éves a balatoni viharjelzés, a 30 viharjelző állomásból álló rendszert március végén kapcsolták be. Ennek örömére a Hajómánián is átismételjük, hogy mit jelentenek az egyes állások. A viharjelzés életet ment, ezért hajósoktól a strandolókig mindenkinek ajánlott az ismerete, annál is inkább, mert a szakemberek szerint az idén a korábbi évekhez képest erősödő viharokra lehet számítani.

Egyértelmű jele a tavasznak és a hajózási szezon közeledtének, hogy március utolsó napján bekapcsolták a balatoni viharjelzést. Az életmentő berendezést az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság képviselői közösen kapcsolták be.

A viharjelzés nem csak a tájkép miatt fontos, a fényjelzés ismerete életet menthet a nagy tavainkon. A Balatonon három medencére osztva (nyugati-, középső- és keleti medence) összesen 30 viharjelző berendezést üzemeltet az OMSZ.

A Hajómániánál meggyőződésünk, hogy a viharjelzés ismerete az egyik legfontosabb, űzzön az ember bármilyen vízi sportot, éppen ezért nem lehet elégszer ismételni a jelentéseit.

Alapfok – nincs fényjelzés

A viharjelzés alapfokon áll, és nem jelez a következő esetekben:

- gyenge légmozgás (0-15 km/óra), a víz teljesen sima

- mérsékelt szél (15-25 km/óra), a víz gyengén fodrozódik, enyhe hullámok láthatóak

- élénk szél (25-40 km/óra), az előzőnél nagyobb, úgynevezett közepes hullámok tapasztalhatóak

Első fokú viharjelzés – percenként 45 villanás

Első fokú viharjelzésről beszélhetünk, és fényjelzést láthatunk a következőknél:

- erős szél (40-60 km/óra), megjelennek az előzőeknél nagyobb hullámok, de még nem annyira veszélyes

- gyakorlott szörfösök kedvence

- csónakok és a fürdőzők csak a part közelében lehetnek

Másodfokú viharjelzés – percenként 90 villanás

A másodfokú viharjelzéssel már nem lehet viccelni, a következőkre számíthatunk, ha gyakori a viharjelző fényjelzése:

- viharos szél (60-80 km/óra); tarajos hullámok a tavon, a csónakoknak ilyenkor már tilos vízre menni és a nagyobb vitorlás hajók is csak a megfelelő biztonsági intézkedések betartásával futhatnak ki.

- erős vihar (80-100 km/óra); a hatalmas hullámok tetejéről elporzik a víz, ekkor már a motoros hajóknak is ki kell kötniük.

- orkán (100 km/óra felett); a vízfüggöny mellett porzik a víz, a látótávolság a nullával egyenlő. A speciális mentőhajókon kívül senki nem mehet a vízre.

- másodfokú viharjelzés esetén szigorúan tilos a tóban fürdeni

A balatoni viharjelző-rendszert folyamatosan fejlesztik, a fényjelzőket LED-es világítótestekre cserélik. Az egyik medencében már megtörtént az átállás, a tengeri körülményekre kifejlesztett égők energiatakarékosak, fényük pedig messzebbről is látható.

Természetesen a balatoni viharjelző-rendszer is halad a korral, idén már okostelefonokra kifejlesztett viharjelző applikációk is segítik a hajósokat. Ha valamiért nem látnánk a viharjelzőt, a telefonunk segít nekünk.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 18-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Eladó WIA 265 yacht új akkupakkal és töltővel
26.000.000 Ft
+36202642912
Magánszemélytől kihasználatlanság miatt eladó AQWIA Kft által gyártott WIA 265 szép állapotban lévő elektromos yacht, 2026.04 ig érvényes magyar hajólevéllel. 7.9 méter hosszú, 2.45 méter széles, merülése 0.55 méter. Névleges teljesítmény 7.0 KW. Rendkívül igényes, elegáns kajüttel, egy kabinnal, az orr-részben fedélzeti szalonnal vagy 2fekhellyel, hátul kapitányi elfekvővel, hűtővel, elszeparált fürdővel, kémiai WC vel, körbejárható, tágas fedélzettel, kinyitható rozsdamentes fürdő létrával és kényelmes napozó deck-kel, teljes külső és belső ülőpárna huzattal. Felszereltsége tekintetében orrsugárkormány, elektromos horgony, automata és manuális, elektromos deckzuhany, Lowrance navigáció, bimini tető, téli ponyva, sólyakocsi. Két db elektromos motor, aktív kormányzás. A hajóban 2024 őszén mindkét akkupakk és a töltőt újra lett cserélve. Az elektromos rendszer átnézésre és felújításra került. Személyes megtekintésre telefonos egyeztetés után van lehetőség Tihanyban.
ANTILA 34 (2023) - DÉLI PARTI KIKÖTŐHELY
42.900.000 Ft
+36204153398
ANTILA 34 vitorlás hajó eladó! A hajó kitűnő, újszerű állapotban van, balatoni használatra optimalizált, állítható merülés ballasztsvertes kivitelben, min. merülés 0.4 méter! 3 kabinos változat, - kényelmes szalon, nagy méretű dizájn vizesblokk, teljes 1.95 m-es állómagasság, - igazi fedélzet alatti komfort! Hűtővel, főzőlappal, mosogatóval felszerelt. A világos, szép kidolgozású hajóbelső kényelmes tartózkodást biztosít, amit a távirányításos, hűtő-fűtő klíma tesz igazán praktikussá. JVC audiocsomag hangszórókkal. A hajó 6+2 fő számára kínál kényelmes fekhelyet. Felszereltség: Kräutler elektromos belmotor (10 KW) akkupakkal, önzáró propellerrel. Vitorlázat, rudazat: Sport árbóc, 51 m2-es vitorlafelülettel, ropogós, telelatnis dakron grósz (két gyorsreffel), önváltós dakron RollFock vitorla. Tágas nagyon jól tervezett kokpit, egykezes kialakítással. Lewmar csörlő, minőségi csigák, stopperek, veretek. Kiváló menettulajdonságok, gyenge szélben is mozgékony, minden széltartományban stabil. Duplakormányos kivitel (bőrbevonatú kormánykerék), a hajó az önváltó Fock vitorlának is köszönhetően könnyen kezelhető, akár első hajónak is optimális! Vetus orrsugár kormány Raymarine i40 bidata műszer segíti a hajózást (mélység, sebesség, vízhőfok, megtett út) Ballasztsvertes változat, a déli parton és alacsony vízállású kikötőkben is otthonosan mozog, min. merülés: 0.40m, max. merülés: 1.80 m. Quantum téli takaróponyva. Kitűnően megtervezett családi túra- és élményhajó, optimális a Balatonra! 10 főre vizsgáztatva, 2033-ig érvényes magyar okmányokkal, 2026-ig érvényes gyári szavatossággal! Északi parti kikötőhely opciókkal. A hajó ára: nettó 42.9 M Ft. Ha a hajó felkeltette érdeklődésedet, keress bizalommal!
BAVARIA 34 - DÉLI PARTI KIKÖTŐHELY OPCIÓ - új vitorlák
21.900.000 Ft
+36204153398
BAVARIA 34 vitorlás hajó újszerű vitorlákkal eladó! A legendás Bavaria hajógyár kiforrott modellje, - tágas, kényelmes, biztonságos és könnyen kezelhető, - ideális túrahajó és úszó apartman egyben! A hajóban 3 duplakabin, szalon, teljes értékű konyha és vizesblokk található. Méretek: Hossz:10.80 m (35.6 láb) x Szélesség:3.48 m, Merülés: 1.75m - 1.85m. Felszereltsége: újszerű Rollgrósz és Rollgénua (Tuss vásznak-2022), nagy méretű bimini árnyékolókkal, sprayhood, 4db Harken csörlő, jó állapotban lévő mozgó kötélzet. Seldén alu árbóc és bum, Furlex 200s Fockroller, Quick 1000W elektromos horgonycsörlő, Raymarine ST 40 sebesség és mélységmérő. Gondosan szervizelt, szépen működő Volvo Penta MD2030 dízel belmotor (29LE). A hajóhoz tartozik még egy méretre szabott, két részes takaróponyva és egy új tárolókocsi, mely külön megállapodás keretében átvehető. 8 főre vizsgáztatva, 2027-ig érvényes magyar okmányokkal, menetkész, általánosan jó állapotban várja igényes, új tulajdonosát! Igény esetén Déli parti kikötőhely 2025. tavaszáig rendelkezésre áll. Északi parti hajóhely ügyében segíteni tudunk. A hajó iára: 21-9 M Ft, - további információkért hívj/hívjon bizalommal!
Szerviz, javítás
Duna Hajók
+36301617105 dunahajok@dunahajok.hu
9025 Győr Ikrényi út 14.
Kereskedő
Balkánfer Kft
+36301617484 balkanfer@gmail.com
1191 Budapest Szabó Ervin u. 31
Bérlés
BAYACHT CHARTER
+3636 bayachtcharter@gmail.com