Hirdetés feladása

Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes

Balaton Kikötő Vitorlázás Motoros hajó 5m-ig Motoros hajó 5m-től Horgászcsónak Kajak Surf hajomania.hu 2016. április 18
Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes

Idén 82 éves a balatoni viharjelzés, a 30 viharjelző állomásból álló rendszert március végén kapcsolták be. Ennek örömére a Hajómánián is átismételjük, hogy mit jelentenek az egyes állások. A viharjelzés életet ment, ezért hajósoktól a strandolókig mindenkinek ajánlott az ismerete, annál is inkább, mert a szakemberek szerint az idén a korábbi évekhez képest erősödő viharokra lehet számítani.

Egyértelmű jele a tavasznak és a hajózási szezon közeledtének, hogy március utolsó napján bekapcsolták a balatoni viharjelzést. Az életmentő berendezést az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság képviselői közösen kapcsolták be.

A viharjelzés nem csak a tájkép miatt fontos, a fényjelzés ismerete életet menthet a nagy tavainkon. A Balatonon három medencére osztva (nyugati-, középső- és keleti medence) összesen 30 viharjelző berendezést üzemeltet az OMSZ.

A Hajómániánál meggyőződésünk, hogy a viharjelzés ismerete az egyik legfontosabb, űzzön az ember bármilyen vízi sportot, éppen ezért nem lehet elégszer ismételni a jelentéseit.

Alapfok – nincs fényjelzés

A viharjelzés alapfokon áll, és nem jelez a következő esetekben:

- gyenge légmozgás (0-15 km/óra), a víz teljesen sima

- mérsékelt szél (15-25 km/óra), a víz gyengén fodrozódik, enyhe hullámok láthatóak

- élénk szél (25-40 km/óra), az előzőnél nagyobb, úgynevezett közepes hullámok tapasztalhatóak

Első fokú viharjelzés – percenként 45 villanás

Első fokú viharjelzésről beszélhetünk, és fényjelzést láthatunk a következőknél:

- erős szél (40-60 km/óra), megjelennek az előzőeknél nagyobb hullámok, de még nem annyira veszélyes

- gyakorlott szörfösök kedvence

- csónakok és a fürdőzők csak a part közelében lehetnek

Másodfokú viharjelzés – percenként 90 villanás

A másodfokú viharjelzéssel már nem lehet viccelni, a következőkre számíthatunk, ha gyakori a viharjelző fényjelzése:

- viharos szél (60-80 km/óra); tarajos hullámok a tavon, a csónakoknak ilyenkor már tilos vízre menni és a nagyobb vitorlás hajók is csak a megfelelő biztonsági intézkedések betartásával futhatnak ki.

- erős vihar (80-100 km/óra); a hatalmas hullámok tetejéről elporzik a víz, ekkor már a motoros hajóknak is ki kell kötniük.

- orkán (100 km/óra felett); a vízfüggöny mellett porzik a víz, a látótávolság a nullával egyenlő. A speciális mentőhajókon kívül senki nem mehet a vízre.

- másodfokú viharjelzés esetén szigorúan tilos a tóban fürdeni

A balatoni viharjelző-rendszert folyamatosan fejlesztik, a fényjelzőket LED-es világítótestekre cserélik. Az egyik medencében már megtörtént az átállás, a tengeri körülményekre kifejlesztett égők energiatakarékosak, fényük pedig messzebbről is látható.

Természetesen a balatoni viharjelző-rendszer is halad a korral, idén már okostelefonokra kifejlesztett viharjelző applikációk is segítik a hajósokat. Ha valamiért nem látnánk a viharjelzőt, a telefonunk segít nekünk.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160 km) tókerülő versenye július 10-én 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Enter29.2 vitorláshajó
7.000.000 Ft
+36703272449
Enter 29.2 típusú 9 személyes túra vitorláshajó. Mahagóni belső, tengervízálló KOR 38-as veretek,LEWMAR OCEAN deck szerelvények, horhonytartós orrkilépő, strand létra, szúnyoghálós nyitható ablakok, szalonban lenyitható asztal, navigációs sarok, beépített konyha, mosdó-wc, nyomás alatti vízrendszer, 55 literes édesvíz tartály, 2x elektromos bilge pumpa, Lewmar 30ST csőrlők,hidraulikus 75 cm-es bőrözött White-Look kormány beépített kompassal, NAVICO autopilottal, Sprayhood. A mennyezeti kárpit, vitorla és a rigg hiányzik.
Acél MHD motoros kishajó, Perkins 40 LE, Volvo Penta Z hajtás
2.950.000 Ft
+36303857116
Eladó motoros kishajó: A Magyar Hajó- és Darugyár Balatoni Gyáregységében készült, háromhengeres, 40 lóerős Perkins dieselmotorral, Volvo Penta AQ 270 hajtóművel. 2024 októberében - az antifouling kivételével - teljes külső festést kapott. Beltere igény szerint felújítást igényel. 7 m hosszú, 2.1 t vízkiszorítású, legnagyobb szélessége 2.8 m. Érvényes magyar hajólevele van 2026. november 19-ig. A vételár része a tárolókocsi/sólyakocsi, az eredeti fa lámpatartó árboc, horgony és egy új, rozsdamentes lámpatartó árboc. Irányára: 2.950.000.- Szobon megtekinthető -----------------------------
Bayliner 2052 cuddy
5.800.000 Ft
+36704219189
Az újabb fajta szép egyenes kajütös és már a boltíves kabinos. Szuper megkímélt erős 4.3-as motor szolíd fogyasztás. Új ponyva! Legjobb választás egy szép hajós hétvégéhez! Igény esetén sólyakocsi plusz 200.000 Ft
Tanfolyam
Magyar Hajozasi Sport Club
+36203522691 info@mhsc.hu
2300 Ráckeve Dömsödi út 2.
Szerviz, javítás
Duna Hajók
+36301617105 dunahajok@dunahajok.hu
9025 Győr Ikrényi út 14.
Kereskedő
Balkánfer Kft
+36301617484 balkanfer@gmail.com
1191 Budapest Szabó Ervin u. 31