Hirdetés feladása

Mini vitorlásiskola III. rész

Vitorlázás hajomania.hu 2016. március 2
Mini vitorlásiskola III. rész

A hajók fedélzete és a munkatér

Mint ugye tudjuk, hogy többféle vitorlás csónak és hajó létezik – az egyszerűbbektől a bonyolultabbakig – így aztán számtalanféle forma és lehetőség kínálkozik a fedélzet és a munkatér bemutatását illetően is. Gyakrabban látunk olyan verziót, hogy fedett a hajótér felülről, ezt deck-nek nevezik, míg az egyszerűbb hajóknál nyitott a fedélzet.

A deck illetve a külhéj között vízmentesen zárt, kisebb vagy nagyobb rekeszeket szoktak beépíteni, hiszen ezek biztosítják majd a hajónk úszóképességét, illetve azt is, hogy egy esetleges borulást követően visszaálljon a hajónk egyensúlya. Ilyenkor a vízzel teli hajót kiborítják, kiemelik, így biztosítva az újbóli menetképességet. És mivel a jollé típusú hajókban a borulás egyáltalán nem ritka eset, éppen ezért nagyon fontos, a légszekrényeket hermetikusan lezárni, és épen tartani.

Cockpit (a munkatér) Rigg (mint a vitorláshajó „motorja”)

Mivel nagyon fontos felhívni itt a figyelmet arra, hogy egy vitorlás hajó tulajdonosnak bizony el kell tudnia végeznie néhány kisebb, egyszerűbb javítást a hajón, és egy kis szerelést is – ezért jó ha tudjuk, hogy mi micsoda és milyen célt is szolgál pontosan.

A fedélzeten lévő munkatérben – melyet cockpitnak hívnak más néven – szerelvények vannak elhelyezve, ezek azonban már a vitorlásunk másik főbb részéhez, a rigg-hez tartoznak. A rigg – mondhatni – „motorja” - azaz főbb, lényegi része a hajónak, és főbb részei a vitorlák, a rudazat, és az álló – vagy mozgó kötélzet. Ezek biztosítják, és teszik lehetővé számunkra, hogy a hajót menet közben minden körülmények között uralni tudjuk.

Egy hajótulajdonos jobb, ha mindenre körültekintően odafigyel…

Sok esetben mindössze a másodperc törtrészei alatt kell tudni meghúzni egy mozgókötelet, vagy kiengedni a vitorlát. Ezért is nagyon fontos, hogy még az idény kezdete előtt gondosan átnézzük a szerelvényeket, illetve különösen, ha új, vagy számunkra még ismeretlen a hajó, akkor pedig nem árt időt szánnunk arra is, hogy végignézzük és kitapasztaljuk a különböző kötélrendszerek működését – nincs ugyanis két egyforma hajó! Sok esetben egy hajót egyedileg, az új tulajdonos kérése és igényei alapján szerelnek, illetve turbóznak fel, máskor pedig a használat során elkerülhetetlen rongálódások azok, amiket egyébként sem tudunk kiküszöbölni, de mindenképpen oda kell figyelni rájuk, és alaposan átnézni hajónkat az újbóli vízre szállás előtt!

Itt kell felhívnom a figyelmet arra, hogy minden vitorlázónak el kell tudnia végezni néhány egyszerűbb javítási és szerelési munkát. Óhatatlan, hogy menet közben egy rejtett hibájú kötél el ne szakadjon, vagy valamelyik alkatrész ne bírja ki az időjárás váratlan alakulása miatt rá nehezedő igénybevételt.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 18-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Scholtz22
4.900.000 Ft
+36305850432
Túrázásra is használható, de elsősorban versenyzésre ajánlott és eddig csak arra használt: 2020-ban osztályában Kékszalag győztes, hatszoros magyar bajnok Scholtz 22 Racing (ex-Csupasz). 2020-as gyártású Pentex versenyvitorlák (grósz, fokk, reacher, vitorlaszám: HUN1, Quantum Sails) + előző vitorla szett. Rendszeresen karbantartott 4 lóerős Yamaha motor. Minden évben algagátlózva (Veneziani), 2026.08.24-ig érvényes hajólevél. Jelenleg saját trélerén parton tárolva, megtekinthető Tihanyban.
Keszthely
29.900.000 Ft
+36302041460
Eladó egy nagyon szép, megkímélt állapotú 2009-es évjáratú Bacaria Cruiser 34 típusú vitorlás hajó. Két kabin, szalon, wc-fürdő a konyhában hideg-meleg víz, hűtő, mikró, sütő, gáztűzhely. Teljes műszerezettség, elektromos horgony csörlő 50 méter lánccal, plusz tartalék horgony, behajtható kormány és sok minden egyéb. A motorban és a hajtóműben friss olaj plisz egy garnitúra vitorlázat.
Újszerű Saturn 25 eladó Balatonlelle BL Yacht  kikötőhellyel
18.900.000 Ft
+36309436487
Eladó újszerű Saturn 25 vitorlás hajó + Balatonlelle Bl Yacht kikötőben szerződött hajóhely Gyártási év: 2022. 11. Hajólevél érvényességi idő: 2033.04.11. A vitorlás Lengyelország egyik listavezető hajógyárában készült, a gazdag standard felszerelésen kívül az alábbi extrákat tartalmazza: -felhúzható tőkesúly 0,32-1,6m - ozmózisvédelem -versenyvitorlázat -versenyárbóc -árbóc emelő/döntő - orr korlát elől kilépővel - kiülővel ellátott korlátok hátul - kihúzható orrsudár a belépő alatt - 2 db gázrugós motortartó bak - Tohatsu benzinmotor 7,2 kW (vizsgáztatva) - Minn Kota Traxxis 80-42 elektromotor 1,5 kW (vizsgáztatva) - konyha beépített gázfőzővel, praktikus tárolókkal - tengeri wc - asztaltálca - fedélzeti zuhanyzó - időtálló jó minőségű kárpitok, fa burkolatok Időhiány okozta kihasználatlanság miatt eladó, túravitorlázásra és versenyzésre is kiválóan alkalmas vitorlás hajónk, maximálisan igényes felszereltséggel, újszerű állapotban. Összesen kb. 5 órát vitorláztunk vele. A hajó vizsgáztatott utánfutóval is rendelkezik, ez nem része az árnak, külön alku tárgyát képezi. Igény esetén a balatonlellei BL Yacht Kikötőben található hajóhely is átruházható.
Kereskedő
Bavaria Hungary
info@bavaria.hu
Kereskedő
D
+3636G info@joszelet.com
Bérlés
Balázs József
+36706009045 info@sailingbalatonfuzfo.hu