A hajók fedélzete és a munkatér
Mint ugye tudjuk, hogy többféle vitorlás csónak és hajó létezik – az egyszerűbbektől a bonyolultabbakig – így aztán számtalanféle forma és lehetőség kínálkozik a fedélzet és a munkatér bemutatását illetően is. Gyakrabban látunk olyan verziót, hogy fedett a hajótér felülről, ezt deck-nek nevezik, míg az egyszerűbb hajóknál nyitott a fedélzet.
A deck illetve a külhéj között vízmentesen zárt, kisebb vagy nagyobb rekeszeket szoktak beépíteni, hiszen ezek biztosítják majd a hajónk úszóképességét, illetve azt is, hogy egy esetleges borulást követően visszaálljon a hajónk egyensúlya. Ilyenkor a vízzel teli hajót kiborítják, kiemelik, így biztosítva az újbóli menetképességet. És mivel a jollé típusú hajókban a borulás egyáltalán nem ritka eset, éppen ezért nagyon fontos, a légszekrényeket hermetikusan lezárni, és épen tartani.
Cockpit (a munkatér) Rigg (mint a vitorláshajó „motorja”)
Mivel nagyon fontos felhívni itt a figyelmet arra, hogy egy vitorlás hajó tulajdonosnak bizony el kell tudnia végeznie néhány kisebb, egyszerűbb javítást a hajón, és egy kis szerelést is – ezért jó ha tudjuk, hogy mi micsoda és milyen célt is szolgál pontosan.
A fedélzeten lévő munkatérben – melyet cockpitnak hívnak más néven – szerelvények vannak elhelyezve, ezek azonban már a vitorlásunk másik főbb részéhez, a rigg-hez tartoznak. A rigg – mondhatni – „motorja” - azaz főbb, lényegi része a hajónak, és főbb részei a vitorlák, a rudazat, és az álló – vagy mozgó kötélzet. Ezek biztosítják, és teszik lehetővé számunkra, hogy a hajót menet közben minden körülmények között uralni tudjuk.
Egy hajótulajdonos jobb, ha mindenre körültekintően odafigyel…
Sok esetben mindössze a másodperc törtrészei alatt kell tudni meghúzni egy mozgókötelet, vagy kiengedni a vitorlát. Ezért is nagyon fontos, hogy még az idény kezdete előtt gondosan átnézzük a szerelvényeket, illetve különösen, ha új, vagy számunkra még ismeretlen a hajó, akkor pedig nem árt időt szánnunk arra is, hogy végignézzük és kitapasztaljuk a különböző kötélrendszerek működését – nincs ugyanis két egyforma hajó! Sok esetben egy hajót egyedileg, az új tulajdonos kérése és igényei alapján szerelnek, illetve turbóznak fel, máskor pedig a használat során elkerülhetetlen rongálódások azok, amiket egyébként sem tudunk kiküszöbölni, de mindenképpen oda kell figyelni rájuk, és alaposan átnézni hajónkat az újbóli vízre szállás előtt!
Itt kell felhívnom a figyelmet arra, hogy minden vitorlázónak el kell tudnia végezni néhány egyszerűbb javítási és szerelési munkát. Óhatatlan, hogy menet közben egy rejtett hibájú kötél el ne szakadjon, vagy valamelyik alkatrész ne bírja ki az időjárás váratlan alakulása miatt rá nehezedő igénybevételt.