Európai uniós előírások miatt szigorítanak egy 2000-es rendeletet, ezért azokat is megbüntethetik, akiknek ott van a CE jelölés a hajójukon. A vitorláshajókat és motorcsónakokat egyaránt érintő változtatás sok hajósnak fog bosszúságot okozni, de az új követelményekre való átállásra lesz idejük a tulajdonosoknak. Reflektorfényben a mellékhelyiségek és a tűzoltó készülékek.
A „kedvtelési célú vízi járművek tervezéséről, építéséről és megfelelőségének tanúsításáról” szóló 2/2000. (VII. 26.) KöViM rendeletet váltaná fel a nemzeti fejlesztési miniszter rendelettervezete. A kormány honlapján megjelent tervezetet, amely a „kedvtelési célú vízi járművek és a motoros vízi sporteszközök alapvető biztonsági követelményeiről, megfelelőségük tanúsításáról és a piacfelügyeleti eljárásról” rendelkezne, a nemzeti fejlesztési miniszter jegyzi.
Az EU-s irányelveket követjük
A kormány honlapján megjelent módosításokra az Európai Unió előírásainak megváltozása miatt kerül sor. Az időközben született uniós irányelveknek megfelelően – a rendelet életbe lépését követően – a gyártónak nyilatkozatot kell majd adnia, hogy a hajó megfelel az uniós előírásoknak, az ehhez szükséges kötelező elemeket a rendelet melléklete tartalmazza. Érdekesség, hogy az uniós előírások betartásáért nem csak a gyártó lesz felelős, hiszen a kiskereskedőt, vagy éppenséggel az importőrt ugyanúgy felelősségre lehet majd vonni az esetleges mulasztásokért. Mielőtt még valakinek eszébe jutna, hogy ebben az esetben magánemberként fogja külföldről behozni az új hajóját, azt el kell, hogy keserítsük. Ilyenkor ugyanis a tulajdonos maga felel azért, hogy a jármű megfeleljen a szigorú követelményeknek. A minősítést akkreditált szervezet végzi, és a megfelelőségi tanúsítványt is ez a szervezet adja majd ki, ezt a CE jelet is feltüntető tábla jelzi a hajón.
Ha a CE jelzés ellenére a vízirendőr úgy találja, hogy a hajó mégsem felel meg az új előírásoknak, akkor a vitorláshajó, vagy motorcsónak vízi közlekedésben való részvételét korlátozhatja, súlyos esetben felfüggesztheti.
Mire kell figyelni?
A rendelettervezet műszaki követelményeit bárki megtekintheti a kormany.hu-n, de például a következők az újdonságok közé tartoznak:
a hajók kialakítása során ügyelni kell arra, hogy a lehető legkisebb legyen a vízbe esés veszélye, de ugyanakkor könnyű legyen visszakapaszkodni a hajóra, ha esetleg mégis a vízbe esett volna valaki
kötelező a tűzoltó készülék valamennyi hajón, nélküle a hajó nem helyezhető üzembe
kizárólag olyan WC fog engedélyt kapni, amely tárolótartályhoz, vagy víztisztító rendszerhez csatlakozik
kezelési kézikönyv kell minden hajóra, amely tartalmazza az összes információt, ami a biztonságos használathoz, vagy a kockázatok megelőzéséhez szükséges
A szabályozás ennél persze sokrétűbb és bonyolultabb, ezért javasoljuk, hogy legkésőbb a rendelet kihirdetése után 1-2 nappal minden hajótulajdonos nézze át az új előírásokat. A rendeletet, a mellékletekkel együtt a jogszabálygyűjteményekben, valamint a Magyar Közlönyben érdemes keresni.
Az előírások a megjelentetés után egy hónappal lépnek életbe, de természetesen lesz türelmi idő is, 2020. január 18-ig van ideje mindenkinek a szükséges változtatásokat elvégezni.