Hirdetés feladása

Vitorlás dresszkód, a bájos angol vitorlás-illemtan és a lobogók viselése a hajónkon

Balaton Vitorlázás hajomania.hu 2016. augusztus 17
Vitorlás dresszkód, a bájos angol vitorlás-illemtan és a lobogók viselése a hajónkon

Pillantsunk bele ezen a héten a nagy balatoni kedvenc, a vitorlázás legalapvetőbb szabálykódexébe is!

Ahogy szétnéztünk azonban a vitorlásiskolák és magazinok széles tárházában, azt vettük észre, hogy az elegáns és stílusos vitorlázás sportágban inkább egyfajta illemtan és etikai kódex dívik, vagyis az Angliából elterjedt sportág gyakorlói között vannak az írott és az íratlan szabályok.

Erős hagyományokra, komoly múltra és tradíciókra nyúlik ugyanis vissza a vitorlázás gyakorlata, s származásához méltóan, ezeknek a szabályoknak is a nagy része az angol mentalitást követi, némelyik talán el is mosolyodhatunk, hiszen ezek inkább arról szólnak, hogyan tegyük úgymond ünnepi alkalommá a hajózást, kiemelve azt a szürke hétköznapokból.

Nézzünk most pár pontot konkrétabban!

Az első pont máris az, hogy:

Nem illik rálépni a fedélzetre az utasoknak a kapitány engedélye nélkül.

Majd ezt követi máris egy általános, korabeli századelőkből jól ismert tipikus udvariassági formula:

Fedélzetre lépés után először a hölgyeket üdvözöljük, kézfogással, de várjuk meg, hogy előbb ők nyújtsák felénk a kezüket, majd koruk sorrendjében egyenként, kézfogással üdvözüljünk a férfiakat is.

A vitorlázás igazi illemtanának pedig komoly dresszkódja is van, mégpedig:

Mindig csak puhatalpú cipőben lépjünk fel a fedélzetre, s cipőnk talpa fehér, vagy világos színű legyen. Öltözet esetében pedig, íme, az angol trend: hölgyek és urak is fehér ingben, sötétkék sortban lépjenek a kikötőbe – majd kint a vízen aztán jöhet a fürdőnadrág, fürdőruha…

Azonban, ha a kapitány asztalánál foglalunk helyet, elegáns inget viseljünk!

A lobogóviselésnek is számos szabálya, illetve etikettje van a vitorláshajózásnál. Azt mondják, a lobogó a hajó dísze, olyan, mint egy elegáns férfinak a nyakkendője. Ezért pontosan megvan, hová is illik azt elhelyezni egy hajón, semmiképp sem illetéktelen, odavetett módon, hiszen a lobogónak tisztelet jár. Létezik külön a versenylobogó, melyet egy szép hosszú zászlórúdon helyezünk el. Létezik persze a nemzeti lobogó is, ezt a nemzetközi versenyeken használjuk, és ha ezzel hajózunk, akkor a klasszikus hajózási szabályok fognak ránk vonatkozni. Ezen kívül nemzeti lobogónkat akkor is viseljük hajónkon, amikor egy fontos nemzeti ünnepünk van éppen, aznap, amikor a hajó fedélzetén vagyunk. Egyéb lobogókat is elhelyezhetünk, - pl. a vitorlás klubunk lobogóját – hajónkon, ezt az árboc csúcsra szokták kihelyezni, ám mivel ez igen nehezen kivitelezhető, ezért mára már kezdik elhagyni ezt a szokást.

A kapitány nemzete és hajója tiszteletét kifejezheti a lobogó méretével is. A kifakult lobogó nagyon illetlen, olyan mintha szakadt nyakkendőt vagy cipőfűzőt viselnénk. A lobogókat – főleg a nagyobb yachtokon – napkelte előtt szokták kitenni, és napnyugtakor pedig bevenni. Ennek többnyire egy komoly szertartása is van. Van még a „code” lobogó, ezt csak akkor illik viselni, ha viharjelzés van. Ennek a jelentése: „Tudom, hogy viharjelzés van, de az én hajóm kifuthat.” Ha már elmúlt a viharveszély, nincs viharjelzés, akkor vegyük le ezt a lobogót, mert nevetség tárgyaivá válhatunk.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 6-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
FLY20 tőkesúlyos vitorlás kishajó
3.800.000 Ft
+36309667560
FLY20 típusú keveset használt vitorlás eladó. A hajó kitűnő állapotú. Vitorlázata: nagyvitorla, fock, jó, sérülés mentes állapotú. Kötélzete szükség szerint felújított. Bőszeles vitorla lehetőség kiépített. A hajó belső egyterű 4-6 fő részére alvásra alkalmas. Wc fülke és kis mosogató van, elektromos melegítő használható. Kikötőhely Agárd Yacht Klub zártkörű kikötő konyhával, vizesblokkal. A hajó egyeztetett időpontban ott megtekinthető. Még egy hétig parton van. Keress telefonon: 30 9667560
Katalina 27
6.000.000 Ft
+36706011101
Kitűnő állapotú angol vitorlás hajó 15 LE Lombardini beépíttetett motorral, Balatonszemes kikötő hellyel eladó.
Vitorlás Fuke 32 körkormányos
11.000.000 Ft
+36304598364
Jó állapot sok extra 190cm belmagasság 8fo télen is vízen tároló kocsival esetleg Kikoto opcio 2025 április fizetve
Bérlés
BAYACHT CHARTER
+3636 bayachtcharter@gmail.com
Bérlés
T Flotta
+36305424208 info@tflotta.hu
8600 Siófok Korosi Csoma Sandor 7
Bérlés
BalatonPRO
+36309061407 info@balatonpro.hu
8600 Siófok Vitorlás u. 16.