Hirdetés feladása

Mini vitorlásiskola - II. rész

Vitorlázás Vitorlás hajó 25 lábig Vitorlás hajó 26 lábtól hajomania.hu 2016. február 24
Mini vitorlásiskola - II. rész

Néhány igen fontos és lényeges szerkezeti eleme a vitorlás hajóknak

Minden vitorlás testen – függetlenül attól, hogy az adott hajó melyik típusba sorolható – megtalálunk néhány alapvető, és lényeges szerkezeti elemet.

Egyik ilyen például az árboctalp. Ez a hajó gerincvonalának megerősített része, melynek rendkívül erős, nagy nyomást kell elszenvednie, mindeközben pedig biztosítania kell az árboc előre és hátrafelé történő mozgását, mozgathatóságát. Ez akkor lesz nagyon lényeges majd, amikor a hajó menettulajdonságait állítjuk be.

A hajó mozgatása a vízen

Az uszonyos jollé típusú hajókon a svertszekrény jön, ez az árboctalp alatt található meg. Ebbe illeszkedik maga a svert, ami nem más mint egy – a hajó gerincvonala alá nyúló – lemez, és ennek a feladata biztosítani a svert mozgathatóságát.

Az egyszerűbb hajóknál a svertet fel-le irányba tudjuk elmozgatni, a komolyabb hajókon pedig a svert a tengelye körül forog. Ezáltal, miközben a svert vízbe érő felülete fokozatosan mozdul (ez az iránytartás kiegyensúlyozása) - a hajóba beépített svert-szekrénybe csukódva annak nedvesített felülete is csökken, ily módon jön létre a hidrodinamikai ellenállás szabályozása.

A hajónk kormányozása és kikötése

A kormány a hajótestünk hátulsó részén található. A jollék a legtöbb esetben far-kiképzésű hajók, ahol a hajófar a gerinc vonalára merőleges, sík lap, erre szokták rászerelni akormányveretet. A kormányt fontos, hogy le lehessen szerelni a veretről, hiszen fontos a nyitott munkatér, ugyanakkor persze az is lényeges, hogy boruláskor a kormányunk nem eshet ki a hajóból!

Érdemes még említést tennünk az árbocról is, mely a kisebb vitorlásoknál öntartó, míg a nagyobbak esetében ki kell majd kötni. Erre a kikötésre szolgál az állókötélzet, melynél nagyon lényeges, hogy a megfelelő kikötési módon és pontosan legyen megoldva, hiszen ennek akár a legkisebb hibája is súlyos gondot képes okozni!

Ha ugyanis árbocunkat a legváratlanabb helyzetben, éppen menet közben veszítjük el, akkor bizony komoly veszélybe kerülhetünk még egy ártatlan csendes vízen történő vitorlázás során is. De ezekről majd a következő héten fogunk bővebben szót ejteni…

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 18-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Scholtz22
4.900.000 Ft
+36305850432
Túrázásra is használható, de elsősorban versenyzésre ajánlott és eddig csak arra használt: 2020-ban osztályában Kékszalag győztes, hatszoros magyar bajnok Scholtz 22 Racing (ex-Csupasz). 2020-as gyártású Pentex versenyvitorlák (grósz, fokk, reacher, vitorlaszám: HUN1, Quantum Sails) + előző vitorla szett. Rendszeresen karbantartott 4 lóerős Yamaha motor. Minden évben algagátlózva (Veneziani), 2026.08.24-ig érvényes hajólevél. Jelenleg saját trélerén parton tárolva, megtekinthető Tihanyban.
Keszthely
29.900.000 Ft
+36302041460
Eladó egy nagyon szép, megkímélt állapotú 2009-es évjáratú Bacaria Cruiser 34 típusú vitorlás hajó. Két kabin, szalon, wc-fürdő a konyhában hideg-meleg víz, hűtő, mikró, sütő, gáztűzhely. Teljes műszerezettség, elektromos horgony csörlő 50 méter lánccal, plusz tartalék horgony, behajtható kormány és sok minden egyéb. A motorban és a hajtóműben friss olaj plisz egy garnitúra vitorlázat.
Újszerű Saturn 25 eladó Balatonlelle BL Yacht  kikötőhellyel
18.900.000 Ft
+36309436487
Eladó újszerű Saturn 25 vitorlás hajó + Balatonlelle Bl Yacht kikötőben szerződött hajóhely Gyártási év: 2022. 11. Hajólevél érvényességi idő: 2033.04.11. A vitorlás Lengyelország egyik listavezető hajógyárában készült, a gazdag standard felszerelésen kívül az alábbi extrákat tartalmazza: -felhúzható tőkesúly 0,32-1,6m - ozmózisvédelem -versenyvitorlázat -versenyárbóc -árbóc emelő/döntő - orr korlát elől kilépővel - kiülővel ellátott korlátok hátul - kihúzható orrsudár a belépő alatt - 2 db gázrugós motortartó bak - Tohatsu benzinmotor 7,2 kW (vizsgáztatva) - Minn Kota Traxxis 80-42 elektromotor 1,5 kW (vizsgáztatva) - konyha beépített gázfőzővel, praktikus tárolókkal - tengeri wc - asztaltálca - fedélzeti zuhanyzó - időtálló jó minőségű kárpitok, fa burkolatok Időhiány okozta kihasználatlanság miatt eladó, túravitorlázásra és versenyzésre is kiválóan alkalmas vitorlás hajónk, maximálisan igényes felszereltséggel, újszerű állapotban. Összesen kb. 5 órát vitorláztunk vele. A hajó vizsgáztatott utánfutóval is rendelkezik, ez nem része az árnak, külön alku tárgyát képezi. Igény esetén a balatonlellei BL Yacht Kikötőben található hajóhely is átruházható.
Bérlés
T Flotta
+36305424208 info@tflotta.hu
8600 Siófok Korosi Csoma Sandor 7
Bérlés
BalatonPRO
+36309061407 info@balatonpro.hu
8600 Siófok Vitorlás u. 16.
Szerviz, javítás
Fodor Flotta
+36202999150 fodorflotta@gmail.com