Hirdetés feladása

Mini vitorlásiskola - II. rész

Vitorlázás Vitorlás hajó 25 lábig Vitorlás hajó 26 lábtól hajomania.hu 2016. február 24
Mini vitorlásiskola - II. rész

Néhány igen fontos és lényeges szerkezeti eleme a vitorlás hajóknak

Minden vitorlás testen – függetlenül attól, hogy az adott hajó melyik típusba sorolható – megtalálunk néhány alapvető, és lényeges szerkezeti elemet.

Egyik ilyen például az árboctalp. Ez a hajó gerincvonalának megerősített része, melynek rendkívül erős, nagy nyomást kell elszenvednie, mindeközben pedig biztosítania kell az árboc előre és hátrafelé történő mozgását, mozgathatóságát. Ez akkor lesz nagyon lényeges majd, amikor a hajó menettulajdonságait állítjuk be.

A hajó mozgatása a vízen

Az uszonyos jollé típusú hajókon a svertszekrény jön, ez az árboctalp alatt található meg. Ebbe illeszkedik maga a svert, ami nem más mint egy – a hajó gerincvonala alá nyúló – lemez, és ennek a feladata biztosítani a svert mozgathatóságát.

Az egyszerűbb hajóknál a svertet fel-le irányba tudjuk elmozgatni, a komolyabb hajókon pedig a svert a tengelye körül forog. Ezáltal, miközben a svert vízbe érő felülete fokozatosan mozdul (ez az iránytartás kiegyensúlyozása) - a hajóba beépített svert-szekrénybe csukódva annak nedvesített felülete is csökken, ily módon jön létre a hidrodinamikai ellenállás szabályozása.

A hajónk kormányozása és kikötése

A kormány a hajótestünk hátulsó részén található. A jollék a legtöbb esetben far-kiképzésű hajók, ahol a hajófar a gerinc vonalára merőleges, sík lap, erre szokták rászerelni akormányveretet. A kormányt fontos, hogy le lehessen szerelni a veretről, hiszen fontos a nyitott munkatér, ugyanakkor persze az is lényeges, hogy boruláskor a kormányunk nem eshet ki a hajóból!

Érdemes még említést tennünk az árbocról is, mely a kisebb vitorlásoknál öntartó, míg a nagyobbak esetében ki kell majd kötni. Erre a kikötésre szolgál az állókötélzet, melynél nagyon lényeges, hogy a megfelelő kikötési módon és pontosan legyen megoldva, hiszen ennek akár a legkisebb hibája is súlyos gondot képes okozni!

Ha ugyanis árbocunkat a legváratlanabb helyzetben, éppen menet közben veszítjük el, akkor bizony komoly veszélybe kerülhetünk még egy ártatlan csendes vízen történő vitorlázás során is. De ezekről majd a következő héten fogunk bővebben szót ejteni…

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160 km) tókerülő versenye július 10-én 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
'Bika', új (Pfeiffer) horgászcsónak vagy kishajó rögzítéséhez  eladó!
18.000 Ft
+36304401974
Új Pfeiffer, csónak vagy kishajó rögzítő bika, Keszthelyen eladó! Méretek: Hossza: 20 cm Szélessége: 5,5 cm Magassága: 6,5 cm Súlya: 0,6 kg Anyaga: nagy teherbírású, polírozott, tömör alumínium Irányár: 18.000 Ft -Tegyen egy korrekt ajánlatot, ~és vigye! Érdeklődni: +3630/440-1974
Takaróponyva, vitorlás vagy egyéb hajóra, Keszthelyen eladó!
185.000 Ft
+36304401974
30-35 lábas vitorlás, vagy egyéb hajóra, Keszthelyen eladó, ~egy szezont használt, vízálló takaróponyva, királykék színben! (Más eszköz, jármű, stb. takarására is használható.) Irányár: 185.000 Ft -Tegyen egy korrekt ajánlatot, ~és vigye! Érdeklődni: +36 30/440-1974
34 lábas Albin Marine , vitorlás hajó, svéd ’cruiser’  eladó!
6.950.000 Ft
+36304401974
-A gyenesdiási kikötőben eladó, egy szinte csak úszónyaralónak használt, Albin Marine, 34 lábas cruiser, svéd gyártású vitorlás hajó. A test üvegszálas. Paraméterek: Hossz: 10,26 m, plusz fürdő platform Szélesség: 3,3 m Fixpont magasság: 13,45 m Legnagyobb merülés: 1,56 m Vízkiszorítás: 4 tonna Motor: Volvo Penta MD 11 C (18,4 KW) Megeng. befogadóképessége: 8 fő Előírt min. személyzet: 1 fő Irányár: 6.950.000 Ft. Tegyen egy korrekt ajánlatot, és vigye! Érdeklődni: +36 30/440-1974
Bérlés
T Flotta
+36305424208 info@tflotta.hu
8600 Siófok Korosi Csoma Sandor 7
Bérlés
BalatonPRO
+36309061407 info@balatonpro.hu
8600 Siófok Vitorlás u. 16.
Szerviz, javítás
Fodor Flotta
+36202999150 fodorflotta@gmail.com