Néhány igen fontos és lényeges szerkezeti eleme a vitorlás hajóknak
Minden vitorlás testen – függetlenül attól, hogy az adott hajó melyik típusba sorolható – megtalálunk néhány alapvető, és lényeges szerkezeti elemet.
Egyik ilyen például az árboctalp. Ez a hajó gerincvonalának megerősített része, melynek rendkívül erős, nagy nyomást kell elszenvednie, mindeközben pedig biztosítania kell az árboc előre és hátrafelé történő mozgását, mozgathatóságát. Ez akkor lesz nagyon lényeges majd, amikor a hajó menettulajdonságait állítjuk be.
A hajó mozgatása a vízen
Az uszonyos jollé típusú hajókon a svertszekrény jön, ez az árboctalp alatt található meg. Ebbe illeszkedik maga a svert, ami nem más mint egy – a hajó gerincvonala alá nyúló – lemez, és ennek a feladata biztosítani a svert mozgathatóságát.
Az egyszerűbb hajóknál a svertet fel-le irányba tudjuk elmozgatni, a komolyabb hajókon pedig a svert a tengelye körül forog. Ezáltal, miközben a svert vízbe érő felülete fokozatosan mozdul (ez az iránytartás kiegyensúlyozása) - a hajóba beépített svert-szekrénybe csukódva annak nedvesített felülete is csökken, ily módon jön létre a hidrodinamikai ellenállás szabályozása.
A hajónk kormányozása és kikötése
A kormány a hajótestünk hátulsó részén található. A jollék a legtöbb esetben far-kiképzésű hajók, ahol a hajófar a gerinc vonalára merőleges, sík lap, erre szokták rászerelni akormányveretet. A kormányt fontos, hogy le lehessen szerelni a veretről, hiszen fontos a nyitott munkatér, ugyanakkor persze az is lényeges, hogy boruláskor a kormányunk nem eshet ki a hajóból!
Érdemes még említést tennünk az árbocról is, mely a kisebb vitorlásoknál öntartó, míg a nagyobbak esetében ki kell majd kötni. Erre a kikötésre szolgál az állókötélzet, melynél nagyon lényeges, hogy a megfelelő kikötési módon és pontosan legyen megoldva, hiszen ennek akár a legkisebb hibája is súlyos gondot képes okozni!
Ha ugyanis árbocunkat a legváratlanabb helyzetben, éppen menet közben veszítjük el, akkor bizony komoly veszélybe kerülhetünk még egy ártatlan csendes vízen történő vitorlázás során is. De ezekről majd a következő héten fogunk bővebben szót ejteni…