Hirdetés feladása

Mini vitorlásiskola - I. rész

Vitorlázás hajomania.hu 2016. január 27
Mini vitorlásiskola - I. rész - kép 1

A vitorlások külsõ felépítése és szerkezetének alapjai

A vitorlás hajók mûködése egy igazán komoly és sokrétû dolog, ezért nyilván nem lehet itt és most egy-egy cikkben felfedni minden csínját-bínját a vitorlás szakmának, és persze a hajóelméletnek sem – de azért mégis most arra gondoltunk, hogy alapszinten néhány lényeges információt megosztunk most a bennünket olvasó kis közönségünkkel…

A vitorlásokat nem véletlenül nevezik a vízi jármûvek királynõjének, hiszen az a finom elegancia, és célszerûség, mely minden ilyen hajóból egyenesen sugárzik – mindenképpen magáért beszél – akár a legegyszerûbb vitorlás csónakokat, de akár egy komolyabb 80 méteres tengeren közlekedõ maxi jachtot is értünk alatta.

A most következõ pár sorban olyan logikai elv alapján vesszük végig a vitorlások szerkezeti elemeit, ahogyan célszerû egy szemrevételezést elvégezni, elvégeztetni majd a vízre szállás elõtt.

Hajótest, gerincvonal és bordametszet – néhány alapvetõ szerkezeti dolog a vitorláshajón

A vitorlásokra általában jellemzõ, hogy különleges igénybevételnek lesz kitéve a hajótestnek elviselnie. Gondoljunk csak a szélnyomásra például, amely a hajótesten mindössze néhány pontban fog koncentrálódni. Nagyon fontos hogy minden hajótest mindenekelõtt szimmetrikus legyen, ezt a függõleges szimmetriát nevezzük gerincvonalnak. Az erre merõleges tartóelemek pedig a bordák, ezeket szoktuk egy hajómetszet ábráján is feltüntetni. Az nagyon fontos – még akkor is, ha éppen kezdõ vitorlázók vagyunk – hogy el tudjunk igazodni a hajó vonalrajzán. A metszetek formája nagyon fontos dolog – hiszen ez fogja meghatározni a hajónk stabilitását is.

A hajó külhéja, és anyagtípusai

Majd egy térben hajlított külsõ héj következik, mely „ráborul” mintegy borításképpen a külhéj, mely készülhet rétegelt fából, vagy mûanyagból – ez manapság a legelterjedtebb – de léteznek fémbõl, alumíniumból és akár még vasból is ilyenek. A mûanyagnak nemcsak az az elõnye, hogy nagyon könnyû, de kis ráfordítással könnyedén kijavíthatóak az esetleg sérülések a felületén akár házilag is.

A bordametszet alakja is többféle tud lenni, ívelt és kerek – készülhet fából és mûanyagból. A fa építésmódról már írtunk egy korábbi cikkünkben – itt bõvebben is tettünk említést a palánkolt vagy a lemezes hajókról, illetve a klinker építésrõl (ahol a lemezek mintegy tetõcseréphez hasonló elven rakódnak egymásra.) A mûanyag szerkezetek legtöbbször laminált héjborítással rendelkeznek, melyeknél fõleg az erõs és ütésálló töltõanyag – a beton és a mûgyanta – biztosítja a megfelelõ szilárdságát a héjnak. Ám ahol nagyon igénybe vételnek van kitéve a hajó, ott inkább a laminált szerkezetû héjmegoldást alkalmazzák, melynek erõsségét az adott forma szerint, a rostszerkezetek számával tudják még tovább erõsíteni. Ezt ilyenkor már szendvics-szerkezetnek is nevezik.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 18-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Scholtz22
4.900.000 Ft
+36305850432
Túrázásra is használható, de elsősorban versenyzésre ajánlott és eddig csak arra használt: 2020-ban osztályában Kékszalag győztes, hatszoros magyar bajnok Scholtz 22 Racing (ex-Csupasz). 2020-as gyártású Pentex versenyvitorlák (grósz, fokk, reacher, vitorlaszám: HUN1, Quantum Sails) + előző vitorla szett. Rendszeresen karbantartott 4 lóerős Yamaha motor. Minden évben algagátlózva (Veneziani), 2026.08.24-ig érvényes hajólevél. Jelenleg saját trélerén parton tárolva, megtekinthető Tihanyban.
Keszthely
29.900.000 Ft
+36302041460
Eladó egy nagyon szép, megkímélt állapotú 2009-es évjáratú Bacaria Cruiser 34 típusú vitorlás hajó. Két kabin, szalon, wc-fürdő a konyhában hideg-meleg víz, hűtő, mikró, sütő, gáztűzhely. Teljes műszerezettség, elektromos horgony csörlő 50 méter lánccal, plusz tartalék horgony, behajtható kormány és sok minden egyéb. A motorban és a hajtóműben friss olaj plisz egy garnitúra vitorlázat.
Újszerű Saturn 25 eladó Balatonlelle BL Yacht  kikötőhellyel
18.900.000 Ft
+36309436487
Eladó újszerű Saturn 25 vitorlás hajó + Balatonlelle Bl Yacht kikötőben szerződött hajóhely Gyártási év: 2022. 11. Hajólevél érvényességi idő: 2033.04.11. A vitorlás Lengyelország egyik listavezető hajógyárában készült, a gazdag standard felszerelésen kívül az alábbi extrákat tartalmazza: -felhúzható tőkesúly 0,32-1,6m - ozmózisvédelem -versenyvitorlázat -versenyárbóc -árbóc emelő/döntő - orr korlát elől kilépővel - kiülővel ellátott korlátok hátul - kihúzható orrsudár a belépő alatt - 2 db gázrugós motortartó bak - Tohatsu benzinmotor 7,2 kW (vizsgáztatva) - Minn Kota Traxxis 80-42 elektromotor 1,5 kW (vizsgáztatva) - konyha beépített gázfőzővel, praktikus tárolókkal - tengeri wc - asztaltálca - fedélzeti zuhanyzó - időtálló jó minőségű kárpitok, fa burkolatok Időhiány okozta kihasználatlanság miatt eladó, túravitorlázásra és versenyzésre is kiválóan alkalmas vitorlás hajónk, maximálisan igényes felszereltséggel, újszerű állapotban. Összesen kb. 5 órát vitorláztunk vele. A hajó vizsgáztatott utánfutóval is rendelkezik, ez nem része az árnak, külön alku tárgyát képezi. Igény esetén a balatonlellei BL Yacht Kikötőben található hajóhely is átruházható.
Kereskedő
Bavaria Hungary
info@bavaria.hu
Kereskedő
D
+3636G info@joszelet.com
Bérlés
Balázs József
+36706009045 info@sailingbalatonfuzfo.hu