A vitorlások külsõ felépítése és szerkezetének alapjai
A vitorlás hajók mûködése egy igazán komoly és sokrétû dolog, ezért nyilván nem lehet itt és most egy-egy cikkben felfedni minden csínját-bínját a vitorlás szakmának, és persze a hajóelméletnek sem de azért mégis most arra gondoltunk, hogy alapszinten néhány lényeges információt megosztunk most a bennünket olvasó kis közönségünkkel
A vitorlásokat nem véletlenül nevezik a vízi jármûvek királynõjének, hiszen az a finom elegancia, és célszerûség, mely minden ilyen hajóból egyenesen sugárzik mindenképpen magáért beszél akár a legegyszerûbb vitorlás csónakokat, de akár egy komolyabb 80 méteres tengeren közlekedõ maxi jachtot is értünk alatta.
A most következõ pár sorban olyan logikai elv alapján vesszük végig a vitorlások szerkezeti elemeit, ahogyan célszerû egy szemrevételezést elvégezni, elvégeztetni majd a vízre szállás elõtt.
Hajótest, gerincvonal és bordametszet néhány alapvetõ szerkezeti dolog a vitorláshajón
A vitorlásokra általában jellemzõ, hogy különleges igénybevételnek lesz kitéve a hajótestnek elviselnie. Gondoljunk csak a szélnyomásra például, amely a hajótesten mindössze néhány pontban fog koncentrálódni. Nagyon fontos hogy minden hajótest mindenekelõtt szimmetrikus legyen, ezt a függõleges szimmetriát nevezzük gerincvonalnak. Az erre merõleges tartóelemek pedig a bordák, ezeket szoktuk egy hajómetszet ábráján is feltüntetni. Az nagyon fontos még akkor is, ha éppen kezdõ vitorlázók vagyunk hogy el tudjunk igazodni a hajó vonalrajzán. A metszetek formája nagyon fontos dolog hiszen ez fogja meghatározni a hajónk stabilitását is.
A hajó külhéja, és anyagtípusai
Majd egy térben hajlított külsõ héj következik, mely ráborul mintegy borításképpen a külhéj, mely készülhet rétegelt fából, vagy mûanyagból ez manapság a legelterjedtebb de léteznek fémbõl, alumíniumból és akár még vasból is ilyenek. A mûanyagnak nemcsak az az elõnye, hogy nagyon könnyû, de kis ráfordítással könnyedén kijavíthatóak az esetleg sérülések a felületén akár házilag is.
A bordametszet alakja is többféle tud lenni, ívelt és kerek készülhet fából és mûanyagból. A fa építésmódról már írtunk egy korábbi cikkünkben itt bõvebben is tettünk említést a palánkolt vagy a lemezes hajókról, illetve a klinker építésrõl (ahol a lemezek mintegy tetõcseréphez hasonló elven rakódnak egymásra.) A mûanyag szerkezetek legtöbbször laminált héjborítással rendelkeznek, melyeknél fõleg az erõs és ütésálló töltõanyag a beton és a mûgyanta biztosítja a megfelelõ szilárdságát a héjnak. Ám ahol nagyon igénybe vételnek van kitéve a hajó, ott inkább a laminált szerkezetû héjmegoldást alkalmazzák, melynek erõsségét az adott forma szerint, a rostszerkezetek számával tudják még tovább erõsíteni. Ezt ilyenkor már szendvics-szerkezetnek is nevezik.