Hirdetés feladása

A balatonfüredi hajógyár története

Vitorlázás hajomania.hu 2015. december 20
A balatonfüredi hajógyár története - kép 1

Széchenyi Ödön vezetésével már az 1800-as évek végén több magyar arisztokrata tartott vitorláshajókat a Balatonon, a hajógyártás azonban Grossling angol fõkonzul nevéhez fûzõdik, aki igencsak megkedvelte a magyar tengert, ezért meghívta hazánkba Young Richardot, hogy létesítsen a közkedvelt nyaralóhelyen, Balatonfüreden egy hajógyárat.

1880-tól kezdve tehát megkezdõdött a kisebb vitorlások gyártása, ekkor került forgalomba a Senta nevû hajó is. Alig tíz éven belül már nagyobb testû hajók vízrebocsátására is alkalmas lett a partszakasz, így megépülhetett az elsõ gõzhajó is, a CAME COQ.

Young azonban személyes okokból hamarosan elhagyta az országot, így a füredi hajógyártás az általa létrehozott Stefánia Yacht Egyletkezébe került, amely emellett minden évben több regattát is szervezett a vízi sportok szerelmeseinek.

Szerencsére sok angol mesterember maradt hazánkban, akik megtanították a hajóépítésre hazai kollégáikat, ezzel megteremtve a magyarországi hajógyártás alapjait. A balatonfüredi gyárból egyébként angol mintára tengeri hajózásra alkalmas hajók kerültek ki, speciálisan a Balatonra szabott vízi jármûveket ekkor még nem is készítettek. Motor hajókat azonban annál inkább: A Földmûvelésügyi Minisztérium megrendelésére két Daimler motorral felszerelt csónak is kikerült az üzembõl.

A hatalmas hajók magas fenntartási költségeinek és az I. világháborúnak köszönhetõen azonban hanyatlani kezdett a vitorlázó élet a Balatonon. A Yacht Egylet hamarosan csõd közeli állapotba sodródott. A nehéz helyzetbõl az Angol-magyar Bank vezette ki az egyesületet, amely Balatoni Yachtépítõ Rt. névre keresztelte a szervezetet és részvények kibocsájtásával már finanszírozni bírta a hajópark fenntartási költségeit, valamint egy új klubházat is felépített.

Az új téglaépület alagsorában épültek a nagyobb testû hajók, míg az emeleten a kisebb uszonyos hajók, melyeket csigasorral eresztettek vízre. 1924-ben érkezett Balatonfüredre Adolf Harms berlini hajómérnök, aki elkészítette a tó legszebb és leggyorsabb hajóját, a Glóriát. Azonban még õ sem tudta kisegíteni a társaságot a válság okozta nehéz gazdasági helyzetbõl.

A Yachtépítõ Rt. és vele párhuzamosan a Balatontavi Gõzhajózási Rt. is nehéz helyzetbe került, így félõ volt, hogy megszûnik a menetrendszerinti hajózás a tavon. Azonban a MÁV és a Déli Vasúttársaság megvásárolta a részvények nagy részét és utóbbit Balatoni Hajózási Rt. néven szervezte újjá, míg elõbbi az IBUSZ Yachtépítõ Üzeme elnevezést kapta, melynek székhelye ugyan a fõvárosban volt, de telephelye megmaradt Balatonfüreden.

Az elsõdleges cél ekkor nem a nyereségesség volt, hanem a balatoni vitorlásélet fellendítése, melyhez minden évben jelentõs támogatást kapott a szervezet a MÁV-tól. A Balatoni Hajózási Rt. részére ekkor kezdõdtek meg az üzemben a speciálisan a magyar körülményekre szabott kis befogadóképességû és kis merülésû, mégis biztonságos személyhajók gyártása. A szoros együttmûködés hatására pedig hamarosan össze is olvadt a két szervezet, így a balatonfüredi hajógyár 1931-tõl a Balatoni Hajózási Rt. Hajóépítõ Üzemeként funkcionált.

Ebben az idõszakban készültek az olyan nagy hajók, mint a Szent István vagy a Szent Miklós, melyek az eddigi gyakorlattól eltérõen teljesen acélból lettek megalkotva. A II. világháború a cég profilját is teljesen átalakította, így megkezdõdött a rohamcsónakok és az aknarakó motorosok gyártása a telepen. A németek kivonulásukkor az egész tavi flottát felrobbantották, mely alól egyedül a Tünde menekült meg, azonban az is önsüllyesztést hajtott végre.

1946-ra teremtõdtek meg újra azok az ideális körülmények, melyek hatására elkezdõdhetett a hajók helyreállítása. Egy évvel késõbb a Sió-csatorna megnyitása révén már nagyobb hajók és uszályok vízrebocsátása is szóba kerülhetett, így készítették el a Badacsony vontatóhajót és több 250 tonnás uszályt és 300 tonnás kavics dereglyét.

Ezután államosították a gyárat és 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újraszervezték. Ebben az idõszakban hatalmas vontatóhajók és fõként jégtörõ hajók kerültek ki a gyárból, majd késõbb a Magyar Hajó- és Darugyár keretein belül mûködhetett tovább. A szocializmus fénykorában hatalmas külföldi felkéréseket teljesítettek Balatonfüreden.

A ’80-as években azonban az alapanyagok beszerzési nehézségeinek következtében egyre kevesebbet sikerült ezek közül vállalni. Ekkor már mindent gyártottak, amire kereslet mutatkozott: markolókat, bányatámaszokat és szállodai bútorokat is. A helyzetet jól jellemzi, hogy egy Norvég megrendelést is veszteségesen tudott már teljesíteni a vállalat. Egyszerûen megszûnt a kereslet a hajók iránt.

A helyzet katasztrofális volt. A mélypontról a társaságot a több lábon megállás segítette ki. megkezdték vitorláshelyeik bérbeadását és a hajók javítását. 1996-ban a Termelés Logistic Centrum vásárolta fel az addigi vállalat szinte minden eszközét, így azóta õ tartja életben a balatonfüredi hajógyártás emlékeit.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160 km) tókerülő versenye július 10-én 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Comar Comet 38 vitorlás hajó
16.000.000 Ft
+36309100676
Comar Comet 38 hajóm hobbiváltás miatt eladóvá vált. Irányár: 16.000.000 Ft A hajó rendszeresen karbantartott, jelenleg a Balatonkenesén lévő kikötőben áll. Vízre van téve. Leírás: 2006-os évjáratú, három kabinnal, elegáns chesterfield stílusú szalonnal, egy fürdővel, konyharész kialakítással, teak borítású cockpit- és deckkel rendelkező, extrákkal felszerelt, szépen karbantartott, remek állapotban lévő, 10+1 személy befogadására képes, olasz sablon alapján épült vitorlás túrahajó, amely a vitorlázás élménye mellett, akár mint vízi nyaraló is kitűnő választás. A hajó átadása új tulajdonosának, megbeszélés szerint kikötőhellyel együtt is lehetséges! Az 1961-ben alapított Comar volt az egyik első olyan hajógyár, amely üvegszálat használt kézműves gyártáshoz. Ez a konstrukció a csúcstechnológiák és a szakképzett kézműves munka okos ötvözete. A Comet fedélzetén található legtöbb alkatrész – a hajótesttől az asztalosokig, a nyílásoktól az acélművekig – mind házon belül, egyedi gyártású. A hajótestek és fedélzetek Airex szendvicsből készülnek, amely egyirányú és biaxiális szálakat és epoxi-vinilészter gyantát kombinál. Az Airex vákuumzsákozással van a héjakhoz ragasztva és a megerősítések közvetlenül a hajótestre vannak rétegezve, ami elkerüli a belső formák használatát, és maximális szerkezeti merevséget biztosít. A Comet 38 fedélzete számos funkcionális és stílusos megoldással büszkélkedhet, mindemellett igazi klasszikus, kecses vízvonallal rendelkezik, az áramvonalas hajótest pedig a Vallicelli védjegyét tükrözi. – Műszaki adatok Méretek Legnagyobb hosszúság: 11,5 m Legnagyobb szélesség: 3,6 m Legnagyobb merülés: 1,98 m Fixpont magasság: 16,8 m Vízkiszorítása: 6,3 t Vitorlázat RollGros RollGenua Műszerezettség Raymarine ST60 Tridata (sebesség-mélységmérő) Raymarine ST60 Wind szélműszer Raymarine ST5000+ Autopilot Compass Motor VETUS M 4.17 A 602 A (30,9kW) Műszaki vizsga érvényes Felszereltség Equiped Ausstattung Orrsugárkormány Fisher beépített klíma Ággyá alakítható szalonasztal Quick elektromos horgonycsörlő 2x30ST+ 2x48AST LEWMAR csörlő 3db. akkumulátor + automata töltő Gyári fürdőplatform kialakítás Kihajtható fürdőlépcső Bojler (melegvízellátás) Elektromos WC + mosdó 1,95 m állómagasság Fekhely 6+3 fő részére SELDÉN teleszkópos alba Hifi, hangosítással kint-bent Navigációs pult Mikrohullámú sütő Felültöltős hűtő Tűzhely Mosogató Fedélzeti szellőző Facnor fockroller Kinyitható cockpitasztal Kormányállás takaró Ablak takarók Sprayhood (esővédő) Bimini (naptető) Orrkilépő
Odin 820 Nova Motoros Vitorlás
14.990.000 Ft
+36308765288
Odin 820 Nova Motoros/Vitorlás kiválló állapotban német hajó levéllel, utánfutóval eladó. A képek magukért beszélnek! Az árbóc 9 méter és egy a hajón rögzített árbócállítóval állítható! Rollgenua, Bimini, Sprayhood, Motoros horgony csörlő, Navman navigációs rendszer , 70 Le Suzuki külmotor, téli és nyári takaró ponyva, horganyzott hajóutánfutó, stb....., stb....
Aloha
2.900.000 Ft
+36705219212
A kabinos hajó ideális lehet azok számára, akik túrázni, horgászni szeretnének, vagy akár lakóhajóként is használnák. Néhány fontos részlet: Aloa Kabinos Hajó • Hossz: 7 m • Szélesség: 2,45 m • Merülés: 30-40 cm • Motor: 6 LE Yamaha (3 éves) • Felszereltség: ◦ 3 részes beltér (konyha, szalon, tároló) ◦ LED világítás fényerő szabályzóval és távirányítóval ◦ 1000 W 220V inverter (tiszta színuszos) ◦ 2 db motortartó (fix és liftes) ◦ Bimini tető ◦ Wifi, kamera ◦ 2 db 12 V 110 A munka akkumulátor (3 éves) ◦ Horgony, kompresszoros hűtőszekrény, mosogató ◦ Inox munkafelületek a konyhában ◦ Vizsgáztatható utánfutó (1100 kg terhelhetőség) A hajó 3 éve teljes felújításon esett át, és azonnal átvehető. Ha valaki egy jól felszerelt és kényelmes hajót keres túrázáshoz vagy horgászathoz, akkor itt a lehtőség. Érdeklődni a 0670-521-9212 telefonszámon lehet.
Kereskedő
Bavaria Hungary
info@bavaria.hu
Kereskedő
D
+3636G info@joszelet.com
Bérlés
Balázs József
+36706009045 info@sailingbalatonfuzfo.hu