Hirdetés feladása

A balatonfüredi hajógyár története

Vitorlázás hajomania.hu 2015. december 20
A balatonfüredi hajógyár története - kép 1

Széchenyi Ödön vezetésével már az 1800-as évek végén több magyar arisztokrata tartott vitorláshajókat a Balatonon, a hajógyártás azonban Grossling angol fõkonzul nevéhez fûzõdik, aki igencsak megkedvelte a magyar tengert, ezért meghívta hazánkba Young Richardot, hogy létesítsen a közkedvelt nyaralóhelyen, Balatonfüreden egy hajógyárat.

1880-tól kezdve tehát megkezdõdött a kisebb vitorlások gyártása, ekkor került forgalomba a Senta nevû hajó is. Alig tíz éven belül már nagyobb testû hajók vízrebocsátására is alkalmas lett a partszakasz, így megépülhetett az elsõ gõzhajó is, a CAME COQ.

Young azonban személyes okokból hamarosan elhagyta az országot, így a füredi hajógyártás az általa létrehozott Stefánia Yacht Egyletkezébe került, amely emellett minden évben több regattát is szervezett a vízi sportok szerelmeseinek.

Szerencsére sok angol mesterember maradt hazánkban, akik megtanították a hajóépítésre hazai kollégáikat, ezzel megteremtve a magyarországi hajógyártás alapjait. A balatonfüredi gyárból egyébként angol mintára tengeri hajózásra alkalmas hajók kerültek ki, speciálisan a Balatonra szabott vízi jármûveket ekkor még nem is készítettek. Motor hajókat azonban annál inkább: A Földmûvelésügyi Minisztérium megrendelésére két Daimler motorral felszerelt csónak is kikerült az üzembõl.

A hatalmas hajók magas fenntartási költségeinek és az I. világháborúnak köszönhetõen azonban hanyatlani kezdett a vitorlázó élet a Balatonon. A Yacht Egylet hamarosan csõd közeli állapotba sodródott. A nehéz helyzetbõl az Angol-magyar Bank vezette ki az egyesületet, amely Balatoni Yachtépítõ Rt. névre keresztelte a szervezetet és részvények kibocsájtásával már finanszírozni bírta a hajópark fenntartási költségeit, valamint egy új klubházat is felépített.

Az új téglaépület alagsorában épültek a nagyobb testû hajók, míg az emeleten a kisebb uszonyos hajók, melyeket csigasorral eresztettek vízre. 1924-ben érkezett Balatonfüredre Adolf Harms berlini hajómérnök, aki elkészítette a tó legszebb és leggyorsabb hajóját, a Glóriát. Azonban még õ sem tudta kisegíteni a társaságot a válság okozta nehéz gazdasági helyzetbõl.

A Yachtépítõ Rt. és vele párhuzamosan a Balatontavi Gõzhajózási Rt. is nehéz helyzetbe került, így félõ volt, hogy megszûnik a menetrendszerinti hajózás a tavon. Azonban a MÁV és a Déli Vasúttársaság megvásárolta a részvények nagy részét és utóbbit Balatoni Hajózási Rt. néven szervezte újjá, míg elõbbi az IBUSZ Yachtépítõ Üzeme elnevezést kapta, melynek székhelye ugyan a fõvárosban volt, de telephelye megmaradt Balatonfüreden.

Az elsõdleges cél ekkor nem a nyereségesség volt, hanem a balatoni vitorlásélet fellendítése, melyhez minden évben jelentõs támogatást kapott a szervezet a MÁV-tól. A Balatoni Hajózási Rt. részére ekkor kezdõdtek meg az üzemben a speciálisan a magyar körülményekre szabott kis befogadóképességû és kis merülésû, mégis biztonságos személyhajók gyártása. A szoros együttmûködés hatására pedig hamarosan össze is olvadt a két szervezet, így a balatonfüredi hajógyár 1931-tõl a Balatoni Hajózási Rt. Hajóépítõ Üzemeként funkcionált.

Ebben az idõszakban készültek az olyan nagy hajók, mint a Szent István vagy a Szent Miklós, melyek az eddigi gyakorlattól eltérõen teljesen acélból lettek megalkotva. A II. világháború a cég profilját is teljesen átalakította, így megkezdõdött a rohamcsónakok és az aknarakó motorosok gyártása a telepen. A németek kivonulásukkor az egész tavi flottát felrobbantották, mely alól egyedül a Tünde menekült meg, azonban az is önsüllyesztést hajtott végre.

1946-ra teremtõdtek meg újra azok az ideális körülmények, melyek hatására elkezdõdhetett a hajók helyreállítása. Egy évvel késõbb a Sió-csatorna megnyitása révén már nagyobb hajók és uszályok vízrebocsátása is szóba kerülhetett, így készítették el a Badacsony vontatóhajót és több 250 tonnás uszályt és 300 tonnás kavics dereglyét.

Ezután államosították a gyárat és 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újraszervezték. Ebben az idõszakban hatalmas vontatóhajók és fõként jégtörõ hajók kerültek ki a gyárból, majd késõbb a Magyar Hajó- és Darugyár keretein belül mûködhetett tovább. A szocializmus fénykorában hatalmas külföldi felkéréseket teljesítettek Balatonfüreden.

A ’80-as években azonban az alapanyagok beszerzési nehézségeinek következtében egyre kevesebbet sikerült ezek közül vállalni. Ekkor már mindent gyártottak, amire kereslet mutatkozott: markolókat, bányatámaszokat és szállodai bútorokat is. A helyzetet jól jellemzi, hogy egy Norvég megrendelést is veszteségesen tudott már teljesíteni a vállalat. Egyszerûen megszûnt a kereslet a hajók iránt.

A helyzet katasztrofális volt. A mélypontról a társaságot a több lábon megállás segítette ki. megkezdték vitorláshelyeik bérbeadását és a hajók javítását. 1996-ban a Termelés Logistic Centrum vásárolta fel az addigi vállalat szinte minden eszközét, így azóta õ tartja életben a balatonfüredi hajógyártás emlékeit.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 18-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Balaton 21 (B21) vitorlás eladó
3.290.000 Ft
+36703181292
Tisztelt régi és leendő Hajóstársak! Eladásra kínálom Kikit, a Balaton 21 típusú vitorlás kishajót, aki az elmúlt időszakban, többlépcsős, igényes felújításon esett át. További információkat és rengeteg képet a www.b21.freewb.hu oldalon talál.
Finn Dinghy
5.500 Euro
+36203120532
Pata Finn 2002 , komplett ; azonnal hajózható ,Pata árbóc 2005 , bum ,kormány ,összes védőzsák ,felső ponyva , 2 db vitorla , mérési könyv , végtelenitett kötelek , karbon kiülő + ülőpárna ,sólyakocsi 5500 Euro / Ft
Scholtz22
4.900.000 Ft
+36305850432
Túrázásra is használható, de elsősorban versenyzésre ajánlott és eddig csak arra használt: 2020-ban osztályában Kékszalag győztes, hatszoros magyar bajnok Scholtz 22 Racing (ex-Csupasz). 2020-as gyártású Pentex versenyvitorlák (grósz, fokk, reacher, vitorlaszám: HUN1, Quantum Sails) + előző vitorla szett. Rendszeresen karbantartott 4 lóerős Yamaha motor. Minden évben algagátlózva (Veneziani), 2026.08.24-ig érvényes hajólevél. Jelenleg saját trélerén parton tárolva, megtekinthető Tihanyban.
Kereskedő
Bavaria Hungary
info@bavaria.hu
Kereskedő
D
+3636G info@joszelet.com
Bérlés
Balázs József
+36706009045 info@sailingbalatonfuzfo.hu