Előző cikkünkben az evezőshajók tárolásáról ejtettünk néhány szót. Most arról írunk egy rövid kis összefoglalót, hogy vitorlás hajónkat hogyan tároljuk, majd pedig „tegyük el” télire, ha itt lesz az ideje.
Ha rendelkezésünkre áll kikötőhely, akkor nem kérdés, hogy itt tároljuk vitorlásunkat. Ha lehorgonyozzuk hajónkat, számoljunk vele, hogy a szél forgásával a hajó is forogni fog. A horgonykötél hossza a vízmélység négyszerese legyen. Olyan területen, ahol nincs a közelben kikötő, bójához kikötve is tárolhatjuk hajónkat. A bóját vasbeton „klocnin” rögzítik drótkötéllel, vagy lánccal, mely jóval hosszabb, mint a horgonykötél. Ezt már használat előtt hetekkel ki kell helyezni, hogy belesüllyedjen az iszapba, ne mozduljon el.
Október után már veszélyes a hajót vízen tárolni, a téli tárolás majd a parton kivitelezhető. Amire érdemes odafigyelni:
ha daruval emeljük ki a hajót, a gurtni ne tegyen kárt benne
ne hagyjuk rászáradni a hajótestre az algaréteget, magasnyomású mosóberendezéssel hatékonyan eltávolítható
a környezeti hatások ellen használjunk ponyvát, ami alatt biztosítsuk hajónk megfelelő szellőzését
a hajó belsejében minden lehetséges helyről távolítsuk el a vizet, mert ha megfagy, szétrepesztheti az alkatrészeket, berendezéseket – a wc-nél és a motornál alkalmazhatunk fagyálló folyadékot, de a víztartály esetében nem, mert mérgező
a vitorlákat száraz állapotban összehajtva helyezzük zsákba
az akkumulátorokat töltsük fel árammal – erről havonta gondoskodjunk a későbbiekben is – és desztillált vízzel
a főkapcsolót kapcsoljuk le, és az üzemanyag tartályt is töltsük fel
a helyet, ahol hajónkat tárolni fogjuk, gondosan válasszuk ki, a hajótestet északnyugatnak állítsuk orral
ellenőrizzük, hogy a támasztékok nem tudnak belesüllyedni a földbe sehol