Hirdetés feladása
Kajak-kenu
A kajakok és kenuk története - kép 1
Azt senki sem vitatja, hogy a kajak-kenu hazánk jelenleg talán legsikeresebb sportága. Nem telik el úgy egyetlen jelentõsebb világesemény sem, hogy a magyar versenyzõk ne talicskaszámra szállítanák haza az érmeket. Nem mindig volt ez azonban így, évezredekig azt sem tudta a magyar ember, mi is az a kajak. A kezdetek kezdetén A kajak-kenu tulajdonképpen két sportág egybeolvadásaként jött létre. A kajakot Grönland, Észak-Amerika és Szibéria õslakosai, az eszkimók találták fel, hiszen stabilitása és vízhatlansága révén könnyedén evezhettek a jégtáblák közé, ahol levadászhatták zsákmányaikat, horgászhattak. Egyébként a kajak szó az eszkimóknál emberi hajót jelent. A kenu viszont Amerika õslakóinak, az indiánoknak a jármûve volt, mellyel a polinéz szigetek között utazhattak, sõt háborúba is ezzel indultak, halottaikat pedig egy kenun engedték ki utolsó útjukra a tengerre. Az Eufrátesz folyó közelében, a hajdani Mezopotámia helyén azonban egy 6000 éves kenu maradványait is megtalálták, tehát akár a legrégebbi sportág címéért is versenybe szállhatna. A legkorábbi kenuk kivájt fatörzsekbõl készültek, míg a kajakok vázát bálnák csontjai és fadarabok alkották, erre állati bõröket húztak fel, melyet zsírral kentek be, hogy taszítsa a vizet. A kajakok és kenuk tehát kezdetben használati eszközök voltak, melyeket kizárólag az egyszerûség, használhatóság és a komfort szerint készítettek el felhasználóik. A modern hajógyártás Az 1800-as évek végén kezdõdött meg a sportág rekreációs célként való említése, versenysportként pedig az 1936-as olimpiától tekinthetõ. Sokáig ugyanúgy fából készítették a hajókat, melyek már sokkal vékonyabbak és borulékonyabbak, viszont gyorsabbak voltak elõdjeiknél. A több lapból összepréselt és kifaragott hajók még a mai napig kiválóan tartják magukat és gyönyörû látványt nyújtanak. Azonban egy ilyen kézzel készített hajó jelentõs összegbe került és egy-egy mesterember több hónapnyi munkáját emésztette fel. Szükség volt tehát olyan anyagokra, melyek lehetõvé teszik a tömeggyártást és még költséghatékonyak is. A technológia fejlõdésével olyan anyagok kerültek be a sportágba is, mint az üvegszál és a karbon-kevlár. A legújabb versenyhajók már ilyen ötvözetekbõl készülnek, melyek hihetetlen könnyedségük ellenére nagyon szilárd és alaktartó anyagok.
Vitorlázás
Hogyan szerettessük meg gyermekünkkel a vitorlázást? - kép 1
Sok szülõ fejében megfordul, hogy hogyan vehetné rá gyermekét, hogy kipróbálja, és késõbb megszeresse imádott sportágát, a vitorlázást. Még a rutinos vitorlásedzõknek is szeretnénk újat mondani és bemutatni azt a három fõ kulcsmomentumot, amivel a gyerekek vissza fognak térni a kikötõbe a következõ szezon kezdetekor. Vonjuk be õket Egy sportközösség mindig olyan értékeket tudni adni egy gyermek fejlõdéséhez, amit a játszótéren vagy az iskolában egész egyszerûen nem tud megszerezni egy fiatal. Legyen szó akár kajakozásról, kenuzásról vagy a vitorlázásról, a sport emberileg és fizikálisan is sokat jelent egy személyiségfejlõdés alatt. Már csak azért is nagy dolog ez, hiszen a sport az egyik elsõ olyan színtér, ahol a gyerek a szüleitõl távol kell, hogy érvényesüljön. Eleinte ez szokatlan érzés lehet, de késõbb elkezdik értékelni, hogy a saját döntéseik és energia-befektetésük határozzák meg sikereiket. A gyerekek elkezdik élvezni, hogy egyre nagyobb sikereket tudnak elérni a rájuk kiosztott feladatokban, és ez lesz az a tényezõ, ami miatt visszatérnek majd a mólóra. Legyen szórakozás A gyerek játszva tanul. Hallhatjuk sokfelõl a mondát, melynek hatalmas valóságalapja van. Amíg egy gyerek jól szórakozik, addig nyitott marad az új dolgok megismerése iránt. Tehát nem csupán azt kell elérni, hogy jól csinálja meg a dolgokat, hanem, hogy pozitív élményt adjon neki az edzés vagy a kirándulás. Nem biztos, hogy egy nagy verseny jó alkalom az elsõ alkalmakra, hiszen a gyerek ilyenkor retteg attól, hogy valamit rosszul csinál. Egy könnyed kirándulás, amikor mindenki jól érzi magát viszont már sokkal ideálisabb alkalom lehet, hiszen ilyenkor a legénység hasznos tagja lehet a gyerkõc is. Tanítsd meg tanulni Az oktatásban az a szép, hogy minden gyerek másképp mûködik, mindenkit máshogyan lehet megfogni, mások a motivációi és a tanulási szokásai. Ezért kell többféle módon is megmutatni nekik valamit. Valaki ugyanis könyvekbõl tanul, valaki abból, ha elmagyarázzák neki, valaki pedig abból, ha õ maga csinálhatja végig a folyamatot. A vitorlázás egy életforma, amit mindenki örömmel kell, hogy csináljon. Legyen szó csupán rekreációs vagy akár sportolói szintrõl, a sport szeretete nélkül nem lehet nagy tetteket végrehajtani, ezt pedig gyermekkorban kell elkezdeni kiépíteni.
Vitorlázás
Magyarország rendezi a 2017-es Finn-dingi világbajnokságot - kép 1
Nagy sportdiplomáciai siker, hogy a riói olimpia utáni évben Magyarország adhat otthont a finn-fingi vitorlás hajóosztály világbajnokságának. Az új-zélandi Aucklandben tartott szavazáson a végül nyertes Balatonföldvár mellett Marseille, a kanadai Halifax, a lengyel Dziwinow és a németországi Kiel jelölte magát. A végsõ megmérettetésen a balatom-parti város a francia helységgel volt nagy harcban, de végül mi hozhattuk el a rendezési jogot, miután a nemzetközi szövetség 14:8 arányban voksolt Balatonföldvárra. Na de mi is az a dingi? Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy melyik hajótípus is az a dingi. A vitorlázás nagy szerelmese, Bujtor István filmjeiben többször láthattuk, amint a gyerekeket tanítgatja a nagy színész a vitorlázás mûvészetére egy kis dingiben. Mint minden egyszemélyes hajó, a dingi is kiválóan alkalmas arra, hogy az ember fia vagy lánya megtegye az elsõ lépéseket a vízen való jártasságban. Elég kicsi ugyanis ahhoz, hogy könnyen manõverezhetõ legyen és egy hatalmas élményt jelent a víz közelségének megtapasztalása, egyben azonban elég nagy ahhoz, hogy mindent megtanulhassunk rajta, minden reflex a helyére kerüljön és utána már nagyobb hajók vezetése se jelentsen kihívást. Könnyen felsiklik a vízre, ami hihetetlen élményben részesíti a sportolót, ráadásul méreteinek köszönhetõen egy-egy manõverrel sem vesztünk jelentõs sebességet és teret. A dingizéshez azonban fizikálisan és mentálisan is a topon kell lenni, hiszen csupán magára számíthat az ember minden feladat esetében. 1952 óta töretlen a hajóosztály olimpiai részvétele A Helsinki ötkarikás játékok elõtt a Finn Vitorlás Szövetség írt ki pályázatot egy új hajótípus megtervezésére. A verseny gyõztese a svéd Ricard Sarby lett, aki a finn-dingivel minden próbaversenyt megnyert az olimpia elõtt, így a hajóosztály felkerülhetett a legnagyobb sportesemény mûsorára, ahonnan azóta sem dobták ki. A sok szép magyar eredmény közül talán Fináczy György nevét érdemes kiemelni, aki 1971-ben Európa-bajnoki ezüstérmet szerzett, míg a müncheni olimpián a nyolcadik helyen ért célba úgy, hogy futamot is tudott nyerni a kemény nemzetközi mezõnyben.
Vitorlázás
Még több vitorlás köthet majd ki Alsóörsön - kép 1
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) önerõbõl, mintegy 352 millió forintos összegbõl hozza létre a legújabb balatoni vitorláskikötõt, mely a jelenlegi közforgalmú kikötõ egyik oldalára épül majd rá és 2016. május 1-jén nyitja majd meg a kapuit. Az új egységgel kétezerre emelkedik a társaság által birtokolt vitorlás-férõhelyek száma, ezzel pedig az összes balatoni hely mintegy egyharmada van a tulajdonukban. Az alsóörsi komplexumot már közel tíz éve tervezik, így szinte minden papír megvolt mire a hétvégi közgyûlés rábólintott az építkezésre. A Bahart ipari flottája így a héten már meg is kezdhette a mederkotrási munkálatokat. Hamarosan megkezdõdik a vitorláspontonok, az úszó rendszerelemek és a kiszolgáló létesítmények, továbbá egy 51 férõhelyes parkoló megépítése. A beruházás részeként megújul a személyhajóállomás épülete, ahol a vitorláskikötõhöz tartozó szolgáltató tereket, vizesblokkokat, személyzeti tereket és kikötõmesteri irodát alakítják ki. Megépül a közforgalmi kikötõ új pénztárépülete is, váróteremmel és részben akadálymentesített mosdókkal. A május 1-jei nyitáskor az új bérlõk számos kedvezményt kapnak majd a Társaságtól, mint a túrahely használati és a versenyindulási kedvezmények. A projekt megvalósítását az indokolja, hogy évrõl évre nõ a vitorlások száma a Balatonon, becslések szerint a következõ öt évben mintegy 2 ezer újabb kikötõhely iránti lesz igény. Egyébként az Alsóõrsi Yacht Klub is nemrégiben kezdte meg egy új kikötõ felépítésére, amely 350 férõhelyes lesz majd és egy külsõ- és egy belsõ kikötõrésszel is rendelkezik majd. Utóbbinak már el is készült a hullámtörõ gátja. A Bahart gyorsított beruházási döntésében valószínûleg szerepet játszott ennek a gátnak a megépülése is, hiszen a közforgalmú kikötõ meglévõ mólójával együtt lehetõvé teszi, hogy a szokásos fajlagos költségek feléért épüljenek meg az új Bahart-kikötõ vitorlásférõhelyei. Ráadásul számos apartmanház, szálloda és wellnesközpont is épül majd a környékre, így Alsóörs még nagyobb népszerûségnek örvendhet majd a közeljövõben.
Motorcsónak
Motorcsónak-használat a Balatonon - kép 1
Minden kisgyermekes család balatoni üdülésekor vidáman fogadja a tényt, hogy a Balatonon nem fog találkozni a nyaralását megzavaró motorcsónakokkal. Azonban felmerül benne a kérdés, hogy egyesek miért vezethetnek mégis ilyen csónakokat a magyar tengeren. Mai cikkünk erre világít rá. A Hajózási Szabályzat rendelkezései 2000 óta a HSZ szigorúan tiltja a Balatonon belsõ égésû motorral hajtott bármely kishajó, motorcsónak vagy vízi sporteszköz használatát. Ez alól csak nyolc speciális eset enged kibúvót, melyek a következõk: Minden hatóság használhat motorcsónakot (rendõr, tûzoltó stb.) Rajtuk kívül a vízimentõk használhatnak még motorcsónako Ha egy nagyobb hajóval történik valami, akkor segédmotorcsónakjai a segítségére lehetnek - A kikötõ 300 méteres körzetében és segítségnyújtás vagy balesetveszélyes helyzet elkerülése miatt a vitorlások is használhatják segédmotorukat. - A vitorlás egyesületek edzések, versenyek alkalmával kísérhetnek sportolókat - A kikötõi feladatok ellátására is használható motorcsónak tógazdálkodással összefüggõ feladatokhoz is igénybe vehetõ motorcsónak közérdekû feladatot elvégzésére is gyakran vesznek igénybe motorcsónakot Mint látható tehát, a legtöbb esetben a balatoni fürdõzõk érdekében vannak jelen a motorcsónakok, melyek egy-egy hirtelen vihar vagy baleset esetén nagy segítséget nyújthatnak. Sajnálatos jogi kiskapuk Nem szeretnénk senkinek ötleteket adni, de tény, hogy sokan kihasználják ezeket a könnyítéseket és kedvtelési céljaik miatt veszik igénybe a különféle jogi kiskapukat. A legtöbben vízitaxiként vagy kísérõmotorosként tartják számon saját, hobbicélból üzemeltetett motorcsónakjukat. Egy fiktív vízi közforgalmú személyszállítással foglalkozó cég létrehozása után máris szabadon száguldozhatnak a tavon, amely nem csak a tó vízminõségére veszélyes, de jelentõsen növeli a környezeti szennyezést, a zajszintet és nem utolsó sorban még balesetveszélyes is lehet. Egyes szakemberek szerint az összes motorcsónak 40%-a esik az illegális kategóriába. A rendõri ellenõrzések során így nem is igazán az engedélyek hiányával, mintsem a vezetõi engedély nélküli vezetéssel szokott probléma lenni, amely hihetetlen felelõtlenségrõl tesz tanúbizonyságot. A jogosítvány ugyanis nem csak saját magunk miatt, hanem a környezetünkben élõ emberek biztonságának megõrzése miatt is elengedhetetlen.
Vitorlázás
Scholtz22
4.900.000 Ft

Ádám
Minden régió
+36305850432
TIhany

Túrázásra is használható, de elsősorban versenyzésre ajánlott és eddig csak arra használt: 2020-ban osztályában Kékszalag győztes, hatszoros magyar bajnok Scholtz 22 Racing (ex-Csupasz). 2020-as gyártású Pentex versenyvitorlák (grósz, fokk, reacher, vitorlaszám: HUN1, Quantum Sails) + előző vitorla szett. Rendszeresen karbantartott 4 lóerős Yamaha motor. Minden évben algagátlózva (Veneziani), 2026.08.24-ig érvényes hajólevél. Jelenleg saját trélerén parton tárolva, megtekinthető Tihanyban.
Motorcsónak
Trimarán lakóhajó
2.900.000 Ft

KORMOS ILDIKÓ
Minden régió
+36303075923

Aluminiumbol keszult trimaran lakohajo meretei 7 ×2,2 sulya 450 kg 20 le motorra tervezve dunára. Futó nélkül
Vitorlázás
Keszthely
29.900.000 Ft

Luksik Zoltán
Minden régió
+36302041460
Keszthely

Eladó egy nagyon szép, megkímélt állapotú 2009-es évjáratú Bacaria Cruiser 34 típusú vitorlás hajó. Két kabin, szalon, wc-fürdő a konyhában hideg-meleg víz, hűtő, mikró, sütő, gáztűzhely. Teljes műszerezettség, elektromos horgony csörlő 50 méter lánccal, plusz tartalék horgony, behajtható kormány és sok minden egyéb. A motorban és a hajtóműben friss olaj plisz egy garnitúra vitorlázat.
#
info@csonak-kenu.hu