Blog
Kajak-kenu
Azt senki sem vitatja, hogy a kajak-kenu hazánk jelenleg talán legsikeresebb sportága. Nem telik el úgy egyetlen jelentõsebb világesemény sem, hogy a magyar versenyzõk ne talicskaszámra szállítanák haza az érmeket.
Nem mindig volt ez azonban így, évezredekig azt sem tudta a magyar ember, mi is az a kajak.
A kezdetek kezdetén
A kajak-kenu tulajdonképpen két sportág egybeolvadásaként jött létre. A kajakot Grönland, Észak-Amerika és Szibéria õslakosai, az eszkimók találták fel, hiszen stabilitása és vízhatlansága révén könnyedén evezhettek a jégtáblák közé, ahol levadászhatták zsákmányaikat, horgászhattak.
Egyébként a kajak szó az eszkimóknál emberi hajót jelent.
A kenu viszont Amerika õslakóinak, az indiánoknak a jármûve volt, mellyel a polinéz szigetek között utazhattak, sõt háborúba is ezzel indultak, halottaikat pedig egy kenun engedték ki utolsó útjukra a tengerre. Az Eufrátesz folyó közelében, a hajdani Mezopotámia helyén azonban egy 6000 éves kenu maradványait is megtalálták, tehát akár a legrégebbi sportág címéért is versenybe szállhatna.
A legkorábbi kenuk kivájt fatörzsekbõl készültek, míg a kajakok vázát bálnák csontjai és fadarabok alkották, erre állati bõröket húztak fel, melyet zsírral kentek be, hogy taszítsa a vizet. A kajakok és kenuk tehát kezdetben használati eszközök voltak, melyeket kizárólag az egyszerûség, használhatóság és a komfort szerint készítettek el felhasználóik.
A modern hajógyártás
Az 1800-as évek végén kezdõdött meg a sportág rekreációs célként való említése, versenysportként pedig az 1936-as olimpiától tekinthetõ.
Sokáig ugyanúgy fából készítették a hajókat, melyek már sokkal vékonyabbak és borulékonyabbak, viszont gyorsabbak voltak elõdjeiknél. A több lapból összepréselt és kifaragott hajók még a mai napig kiválóan tartják magukat és gyönyörû látványt nyújtanak.
Azonban egy ilyen kézzel készített hajó jelentõs összegbe került és egy-egy mesterember több hónapnyi munkáját emésztette fel. Szükség volt tehát olyan anyagokra, melyek lehetõvé teszik a tömeggyártást és még költséghatékonyak is.
A technológia fejlõdésével olyan anyagok kerültek be a sportágba is, mint az üvegszál és a karbon-kevlár. A legújabb versenyhajók már ilyen ötvözetekbõl készülnek, melyek hihetetlen könnyedségük ellenére nagyon szilárd és alaktartó anyagok.
Vitorlázás
Sok szülõ fejében megfordul, hogy hogyan vehetné rá gyermekét, hogy kipróbálja, és késõbb megszeresse imádott sportágát, a vitorlázást. Még a rutinos vitorlásedzõknek is szeretnénk újat mondani és bemutatni azt a három fõ kulcsmomentumot, amivel a gyerekek vissza fognak térni a kikötõbe a következõ szezon kezdetekor.
Vonjuk be õket
Egy sportközösség mindig olyan értékeket tudni adni egy gyermek fejlõdéséhez, amit a játszótéren vagy az iskolában egész egyszerûen nem tud megszerezni egy fiatal. Legyen szó akár kajakozásról, kenuzásról vagy a vitorlázásról, a sport emberileg és fizikálisan is sokat jelent egy személyiségfejlõdés alatt.
Már csak azért is nagy dolog ez, hiszen a sport az egyik elsõ olyan színtér, ahol a gyerek a szüleitõl távol kell, hogy érvényesüljön. Eleinte ez szokatlan érzés lehet, de késõbb elkezdik értékelni, hogy a saját döntéseik és energia-befektetésük határozzák meg sikereiket.
A gyerekek elkezdik élvezni, hogy egyre nagyobb sikereket tudnak elérni a rájuk kiosztott feladatokban, és ez lesz az a tényezõ, ami miatt visszatérnek majd a mólóra.
Legyen szórakozás
A gyerek játszva tanul. Hallhatjuk sokfelõl a mondát, melynek hatalmas valóságalapja van. Amíg egy gyerek jól szórakozik, addig nyitott marad az új dolgok megismerése iránt. Tehát nem csupán azt kell elérni, hogy jól csinálja meg a dolgokat, hanem, hogy pozitív élményt adjon neki az edzés vagy a kirándulás.
Nem biztos, hogy egy nagy verseny jó alkalom az elsõ alkalmakra, hiszen a gyerek ilyenkor retteg attól, hogy valamit rosszul csinál. Egy könnyed kirándulás, amikor mindenki jól érzi magát viszont már sokkal ideálisabb alkalom lehet, hiszen ilyenkor a legénység hasznos tagja lehet a gyerkõc is.
Tanítsd meg tanulni
Az oktatásban az a szép, hogy minden gyerek másképp mûködik, mindenkit máshogyan lehet megfogni, mások a motivációi és a tanulási szokásai.
Ezért kell többféle módon is megmutatni nekik valamit. Valaki ugyanis könyvekbõl tanul, valaki abból, ha elmagyarázzák neki, valaki pedig abból, ha õ maga csinálhatja végig a folyamatot.
A vitorlázás egy életforma, amit mindenki örömmel kell, hogy csináljon. Legyen szó csupán rekreációs vagy akár sportolói szintrõl, a sport szeretete nélkül nem lehet nagy tetteket végrehajtani, ezt pedig gyermekkorban kell elkezdeni kiépíteni.
Vitorlázás
Nagy sportdiplomáciai siker, hogy a riói olimpia utáni évben Magyarország adhat otthont a finn-fingi vitorlás hajóosztály világbajnokságának. Az új-zélandi Aucklandben tartott szavazáson a végül nyertes Balatonföldvár mellett Marseille, a kanadai Halifax, a lengyel Dziwinow és a németországi Kiel jelölte magát.
A végsõ megmérettetésen a balatom-parti város a francia helységgel volt nagy harcban, de végül mi hozhattuk el a rendezési jogot, miután a nemzetközi szövetség 14:8 arányban voksolt Balatonföldvárra.
Na de mi is az a dingi?
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy melyik hajótípus is az a dingi. A vitorlázás nagy szerelmese, Bujtor István filmjeiben többször láthattuk, amint a gyerekeket tanítgatja a nagy színész a vitorlázás mûvészetére egy kis dingiben. Mint minden egyszemélyes hajó, a dingi is kiválóan alkalmas arra, hogy az ember fia vagy lánya megtegye az elsõ lépéseket a vízen való jártasságban.
Elég kicsi ugyanis ahhoz, hogy könnyen manõverezhetõ legyen és egy hatalmas élményt jelent a víz közelségének megtapasztalása, egyben azonban elég nagy ahhoz, hogy mindent megtanulhassunk rajta, minden reflex a helyére kerüljön és utána már nagyobb hajók vezetése se jelentsen kihívást.
Könnyen felsiklik a vízre, ami hihetetlen élményben részesíti a sportolót, ráadásul méreteinek köszönhetõen egy-egy manõverrel sem vesztünk jelentõs sebességet és teret.
A dingizéshez azonban fizikálisan és mentálisan is a topon kell lenni, hiszen csupán magára számíthat az ember minden feladat esetében.
1952 óta töretlen a hajóosztály olimpiai részvétele
A Helsinki ötkarikás játékok elõtt a Finn Vitorlás Szövetség írt ki pályázatot egy új hajótípus megtervezésére. A verseny gyõztese a svéd Ricard Sarby lett, aki a finn-dingivel minden próbaversenyt megnyert az olimpia elõtt, így a hajóosztály felkerülhetett a legnagyobb sportesemény mûsorára, ahonnan azóta sem dobták ki.
A sok szép magyar eredmény közül talán Fináczy György nevét érdemes kiemelni, aki 1971-ben Európa-bajnoki ezüstérmet szerzett, míg a müncheni olimpián a nyolcadik helyen ért célba úgy, hogy futamot is tudott nyerni a kemény nemzetközi mezõnyben.
Vitorlázás
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) önerõbõl, mintegy 352 millió forintos összegbõl hozza létre a legújabb balatoni vitorláskikötõt, mely a jelenlegi közforgalmú kikötõ egyik oldalára épül majd rá és 2016. május 1-jén nyitja majd meg a kapuit.
Az új egységgel kétezerre emelkedik a társaság által birtokolt vitorlás-férõhelyek száma, ezzel pedig az összes balatoni hely mintegy egyharmada van a tulajdonukban.
Az alsóörsi komplexumot már közel tíz éve tervezik, így szinte minden papír megvolt mire a hétvégi közgyûlés rábólintott az építkezésre. A Bahart ipari flottája így a héten már meg is kezdhette a mederkotrási munkálatokat.
Hamarosan megkezdõdik a vitorláspontonok, az úszó rendszerelemek és a kiszolgáló létesítmények, továbbá egy 51 férõhelyes parkoló megépítése. A beruházás részeként megújul a személyhajóállomás épülete, ahol a vitorláskikötõhöz tartozó szolgáltató tereket, vizesblokkokat, személyzeti tereket és kikötõmesteri irodát alakítják ki. Megépül a közforgalmi kikötõ új pénztárépülete is, váróteremmel és részben akadálymentesített mosdókkal.
A május 1-jei nyitáskor az új bérlõk számos kedvezményt kapnak majd a Társaságtól, mint a túrahely használati és a versenyindulási kedvezmények.
A projekt megvalósítását az indokolja, hogy évrõl évre nõ a vitorlások száma a Balatonon, becslések szerint a következõ öt évben mintegy 2 ezer újabb kikötõhely iránti lesz igény.
Egyébként az Alsóõrsi Yacht Klub is nemrégiben kezdte meg egy új kikötõ felépítésére, amely 350 férõhelyes lesz majd és egy külsõ- és egy belsõ kikötõrésszel is rendelkezik majd. Utóbbinak már el is készült a hullámtörõ gátja. A Bahart gyorsított beruházási döntésében valószínûleg szerepet játszott ennek a gátnak a megépülése is, hiszen a közforgalmú kikötõ meglévõ mólójával együtt lehetõvé teszi, hogy a szokásos fajlagos költségek feléért épüljenek meg az új Bahart-kikötõ vitorlásférõhelyei. Ráadásul számos apartmanház, szálloda és wellnesközpont is épül majd a környékre, így Alsóörs még nagyobb népszerûségnek örvendhet majd a közeljövõben.
Motorcsónak
Minden kisgyermekes család balatoni üdülésekor vidáman fogadja a tényt, hogy a Balatonon nem fog találkozni a nyaralását megzavaró motorcsónakokkal. Azonban felmerül benne a kérdés, hogy egyesek miért vezethetnek mégis ilyen csónakokat a magyar tengeren. Mai cikkünk erre világít rá.
A Hajózási Szabályzat rendelkezései
2000 óta a HSZ szigorúan tiltja a Balatonon belsõ égésû motorral hajtott bármely kishajó, motorcsónak vagy vízi sporteszköz használatát. Ez alól csak nyolc speciális eset enged kibúvót, melyek a következõk:
Minden hatóság használhat motorcsónakot (rendõr, tûzoltó stb.)
Rajtuk kívül a vízimentõk használhatnak még motorcsónako
Ha egy nagyobb hajóval történik valami, akkor segédmotorcsónakjai a segítségére lehetnek
- A kikötõ 300 méteres körzetében és segítségnyújtás vagy balesetveszélyes helyzet elkerülése miatt a vitorlások is használhatják segédmotorukat.
- A vitorlás egyesületek edzések, versenyek alkalmával kísérhetnek sportolókat
- A kikötõi feladatok ellátására is használható motorcsónak tógazdálkodással összefüggõ feladatokhoz is igénybe vehetõ motorcsónak közérdekû feladatot elvégzésére is gyakran vesznek igénybe motorcsónakot
Mint látható tehát, a legtöbb esetben a balatoni fürdõzõk érdekében vannak jelen a motorcsónakok, melyek egy-egy hirtelen vihar vagy baleset esetén nagy segítséget nyújthatnak.
Sajnálatos jogi kiskapuk
Nem szeretnénk senkinek ötleteket adni, de tény, hogy sokan kihasználják ezeket a könnyítéseket és kedvtelési céljaik miatt veszik igénybe a különféle jogi kiskapukat.
A legtöbben vízitaxiként vagy kísérõmotorosként tartják számon saját, hobbicélból üzemeltetett motorcsónakjukat. Egy fiktív vízi közforgalmú személyszállítással foglalkozó cég létrehozása után máris szabadon száguldozhatnak a tavon, amely nem csak a tó vízminõségére veszélyes, de jelentõsen növeli a környezeti szennyezést, a zajszintet és nem utolsó sorban még balesetveszélyes is lehet. Egyes szakemberek szerint az összes motorcsónak 40%-a esik az illegális kategóriába.
A rendõri ellenõrzések során így nem is igazán az engedélyek hiányával, mintsem a vezetõi engedély nélküli vezetéssel szokott probléma lenni, amely hihetetlen felelõtlenségrõl tesz tanúbizonyságot. A jogosítvány ugyanis nem csak saját magunk miatt, hanem a környezetünkben élõ emberek biztonságának megõrzése miatt is elengedhetetlen.
Vitorlázás
36.900.000 Ft
Bavaria 37
Minden régió
+36204153398
BAVARIA 33 CRUISER ELADÓ! 2 KABINOS - TULAJDONOSI VÁLTOZAT - 1.50-ES MERÜLÉS - KITŰNŐ ÁLLAPOT - NAGYON JÓ FELSZERELTSÉG!
Minőség, komfort, biztonság és stílus jellemzi a legendás Bavaria hajógyár kiforrott 33-as cruiser modelljét. A Farr Yacht Design tervei alapján készült hajó kényelmes belső tereivel, letisztult, elegáns vonalvezetésével, remek felszereltségével és jó vitorlázó tulajdonságaival sok örömöt nyújt Tulajdonosának, kategóriájában az egyik legkedveltebb modell. Kis legénységgel, akár egykezesen is nagyon jól vitorlázható, jellemző rá a könnyű kezelhetőség. Akár első hajónak is optimális, de tapasztalt kapitányoknak is hosszú évekre kitűnő társ tud lenni a vízen, a dokkban pedig kényelmes úszó nyaralóként funkcionál.
Műszaki adatok:
Hajóhossz: 9.99 m
Vízvonalhossz: 8.85 m
Szélesség: 3.42 m
Merülés:1.50 m
Tömeg: 5200 kg
Vitorlafelület: 51 m²
Vízvonal feletti árbocmagasság: 14.90 m
A képeken látható hajó 2015/6 -as évjáratú, kimondottan jó állapotban van, Volvo Penta D1-20 dízel belmotorral szerelt, - melyet gondosan karban tartunk.
Vitorlázat, rudazat: Seldén alu árbóc, bum és gázrugós alba, jó állapotban lévő Elvström dakron RollGénua és klasszikus, Elvström dakron lazy jackes nagyvitorla.
A hajóban 2 nagy méretű, kényelmes kajüt, szalon + L-alakú konyha, tágas vizesblokk található.
Műszerezettsége kitűnő: Garmin szél-, sebesség- és mélységmérő, Garmin Autopilot, GarminVHF adó-vevő rádió, Garmin chartplotter, Compass
Elvström vitorlák, Lewmar csörlők, bimini, sprayhood, lehajtható XXL-es gyári fürdőplatform, Webasto állófűtés, Fusion hangrendszer, rolók, szúnyoghálók és sok más kiforrott, praktikus megoldás teszi teljessé a hajózás és a nyaralás élményét.
Orrsugár kormány, elektromos horgonycsörlő, teljes teakfa borítás a kokpitban. - Érvényes magyar okmányokkal, műszakival, 10 főre vizsgáztatva.
Kérem, hívjon telefonon, ha a hajó áráról és a specifikáció további elemeiről lenne kérdése, vagy szeretné megtekinteni a hajót: Tel.: (20) 415 33 98
Vitorlázás
3.500.000 Ft
Fábián Mónika
Minden régió
+36305850889
Balatonboglár
Maxi 77 svéd vitorláshajó eladó nagyon kedvező áron. (7,7m hosszú, 2,5m széles, 1,40 merülés) Egy jól felszerelt vitorláshajó,
4 fekhely , 7 személyes, vitorlák, fockroller, merev forstag, sprayhood, beépített Volvo Penta dízelmotor ( szépen jár) , napelemes töltő, Raymarine plotter, állófűtés, vegyi wc, rádiós magnó hangszórókkal, orrkilépő, mosogató, álló magasság, hűtő, fürdőlétra, motortartó bak elektromos motornak.
Balaton déli parti kikötőhellyel.
Kiegészítő
440.000 Ft
Menyhart
Minden régió
+36203120532
Harbeck 350 kg össztömegű , max. 5 m . ig vitorlás -csónak szállítására ideális , 2021 -es évjárat , keveset futott , szőrös gumik , nem fékes , magyar papirokkal honosított !! rendszám felvehető (átírással 37.5 e .Ft) ...Kiválló minőségű felsőkategóriás , német gyártmány .