Azt senki sem vitatja, hogy a kajak-kenu hazánk jelenleg talán legsikeresebb sportága. Nem telik el úgy egyetlen jelentõsebb világesemény sem, hogy a magyar versenyzõk ne talicskaszámra szállítanák haza az érmeket.
Nem mindig volt ez azonban így, évezredekig azt sem tudta a magyar ember, mi is az a kajak.
A kezdetek kezdetén
A kajak-kenu tulajdonképpen két sportág egybeolvadásaként jött létre. A kajakot Grönland, Észak-Amerika és Szibéria õslakosai, az eszkimók találták fel, hiszen stabilitása és vízhatlansága révén könnyedén evezhettek a jégtáblák közé, ahol levadászhatták zsákmányaikat, horgászhattak.
Egyébként a kajak szó az eszkimóknál emberi hajót jelent.
A kenu viszont Amerika õslakóinak, az indiánoknak a jármûve volt, mellyel a polinéz szigetek között utazhattak, sõt háborúba is ezzel indultak, halottaikat pedig egy kenun engedték ki utolsó útjukra a tengerre. Az Eufrátesz folyó közelében, a hajdani Mezopotámia helyén azonban egy 6000 éves kenu maradványait is megtalálták, tehát akár a legrégebbi sportág címéért is versenybe szállhatna.
A legkorábbi kenuk kivájt fatörzsekbõl készültek, míg a kajakok vázát bálnák csontjai és fadarabok alkották, erre állati bõröket húztak fel, melyet zsírral kentek be, hogy taszítsa a vizet. A kajakok és kenuk tehát kezdetben használati eszközök voltak, melyeket kizárólag az egyszerûség, használhatóság és a komfort szerint készítettek el felhasználóik.
A modern hajógyártás
Az 1800-as évek végén kezdõdött meg a sportág rekreációs célként való említése, versenysportként pedig az 1936-as olimpiától tekinthetõ.
Sokáig ugyanúgy fából készítették a hajókat, melyek már sokkal vékonyabbak és borulékonyabbak, viszont gyorsabbak voltak elõdjeiknél. A több lapból összepréselt és kifaragott hajók még a mai napig kiválóan tartják magukat és gyönyörû látványt nyújtanak.
Azonban egy ilyen kézzel készített hajó jelentõs összegbe került és egy-egy mesterember több hónapnyi munkáját emésztette fel. Szükség volt tehát olyan anyagokra, melyek lehetõvé teszik a tömeggyártást és még költséghatékonyak is.
A technológia fejlõdésével olyan anyagok kerültek be a sportágba is, mint az üvegszál és a karbon-kevlár. A legújabb versenyhajók már ilyen ötvözetekbõl készülnek, melyek hihetetlen könnyedségük ellenére nagyon szilárd és alaktartó anyagok.