Hirdetés feladása

A hajómotorok téli tárolása és tavaszi elõkészítése

Hajómotor hajomania.hu 2016. január 21
A hajómotorok téli tárolása és tavaszi elõkészítése - kép 1

Hajónk téliesítése - az állagmegóvás érdekében.

Azt nyilván már minden hajótulajdonos jól tudja, hogy a téli szezon beállta elõtt nagyon fontos hajós jármûveink állapotmegõrzését, és konzerválását szakszerû módon elõkészíteni – vagyis téliesíteni hajónkat, csónakunkat, ladikunkat. Ez fontos egyrészt az olajfilm kialakulás megelõzése miatt, másrészt pedig azért, hogy megelõzzük a szerkezeti részek korrózióját és oxidálódását. Ehhez érdemes a hengerekbe kb fél – 1 deci olajat betölteni a gyertyanyílásokon keresztül, majd a gyertyák becsavarását követõen pedig megforgatni a tengelyt. Ha hajónk benzinmotoros, akkor járassuk elõbb ki az üzemanyagot a karburátorból – ehhez az üzemanyagcsövet levéve, leállásig érdemes járatni a motort.) Ha nagyobb hajómotorunk van – ezt érdemes a motorcsónakkal együtt fedett helyen tárolni. Ha ez otthonunkban nem megoldott, akkor érdemes a nagyobb hajószervizekhez fordulni, õk vállalnak szakszerû tárolást. Ha vitorlás hajónkat szeretnénk téliesíteni, amely beépített motorral van ellátva - akkor érdemes a motorba fagyálló betöltésével a motort konzerválni, cserélni az olajat, tisztítani az olajszûrõt, majd az egész gépet állványra tenni, és zsákkal vagy fóliával (melybe elõbb nedvszívó szilikagélt helyeztünk) letakarva védeni. Érdemes még a vízpumpa kerekét is leszerelni a télire, hogy elkerüljük a gumiból készült lapátkerekek összeszáradását.

A téliesített hajómotort hogyan készítsük elõ a tavaszi idényre?

A hajómotorunk tavaszi karbantartásához szintén érdemes egy teljes olajcserét végrehajtani a hajtómûveken, ezt általában 50 üzemórát követõen, vagy pedig egy teljes hajózási szezont követõen szükséges elvégeznünk. A gyújtógyertyákat is cserélni kell majd a zsírzási pontokon, a szivattyús olajozású motorok esetében pedig az olajszûrõt és a motorolajat javasolt kicserélni úgyszintén.

Érdemes átvizsgáltatnunk a hajócsavart: nem keletkezett-e rajta csorbulás, repedés, vagy kavitációs kopás. Ugyanis súlyos hajtómûvi károkat okozhat a kiegyensúlyozatlan hajócsavar. Ugyanígy ellenõrizzünk le minden elektromos berendezést, és ha szükségessé vált, akkor az észlelt meghibásodásokat javíttassuk ki!

Így most már nyugodt lelkiismerettel várhatjuk a vízre szállást az új szezon tavaszán!

Hajómotor
Így téliesítsd csónakmotort
Hajómotor
Előző számainkban megnéztük, hogy mit tehetünk hajónk meghibásodása esetén, és milyen javítási opciók, lehetőségek vannak. Most nézzünk szét egy kicsit részletesebben a hajó szíves és lelke – vagyis a hajómotorok háza táján! A Honda nem csupán autókat és autómotorokat – de hajómotorokat is gyárt, már több mint 40 esztendeje. A négyütemű külső hajómotorok, csónakmotorok gyártása terén az élen járnak. A motorok megbízhatósága és kényelme garantált, hiszen a Honda, mint márka elköteleződött a tökéletesség iránt. Aki új típusú, pehelykönnyű csónakmotort keres, érdemes figyelemmel követnie a Honda új fejlesztéseit. A Selva gyár szintén nagy, több évtizedes tapasztalattal bír a hajómotorok gyártása terén. A világszerte népszerű, alacsony fogyasztású csónakmotorok szinte minden igényt kielégítenek: 30 alapmodellt és 82 típust rejt a változatos, sokszínű kínálat. A Parsun egy olyan kínai gyártó, akik profi tervezőkkel, szakemberekkel dolgoznak együtt, és valóban magas minőséget állítanak elő. A gyártósorról kikerülő termékeik szigorú minőségellenőrzésen is átesnek, melyeknek a finombeállítás és a próbaüzem is fontos része. A Vetnus hajómotorokra szintén minden időben – napsütésben, szélben, vagy komoly viharosabb időben – éppen úgy számíthatunk. A belső motorok mellé pedig teljes készlet áll a rendelkezésünkre a motorokhoz kapcsolódó felszerelésekből, mint pl. kipufogó csövek vagy dobok. A Yanmar hajómotorokat értékesítő Monti Bt fő profilja – a vitorlás és motoros kishajók javítása és karbantartása – mellett mára már teljes szervizzel és hajómotor értékesítéssel foglalkoznak, a megbízható és rugalmas árfekvésű, hazai Beta Marine hajómotort kínálva. A Haswing pedig egy új márka a hajómotorok piacán. Amit ez a márkanév takar, az egy elektromos hajómotor, amelynek kedvező áramfelvevésű, innovatív kifejlesztésű propellerje elvágja az aljnövényzetet, így gyorsabb haladásra képes. Ami még nagyon fontos, országos szervízhálózat is elérhető ehhez a típushoz. Valójában igen széles a választék, és sokféle hajómotor kapható hazánkban is, kis kedvcsináló rövid összeállításunk pedig a teljesség igénye nélkül készült. Hiszen még mindig itt a jó idő, bátran vízre szállhatunk, és ha szükséges nem késő beruháznunk egy jó – használt, vagy új – hajómotorra, alkatrészre! Hajómotorokkal is foglalkozol? Keress minket és jelenj meg az oldalon cégként, akár ingyen. Írj nekünk az info@hajomania.hu címre!
Hajómotor
Eljön az az idő is, amikor a hajómotorunk egy kis javításra, karbantartásra szorul – és a hajós szakmában persze ezekre külön fogalom is létezik. Ilyen például a hajómotorok marinizálása, ami tulajdonképpen egyfajta átalakítást jelent. Nyugat-Európában már gyakori a marinizálás, erre már egész iparágak épültek ki – hazánkban azonban még csak most kezd ismertté válni ez a különleges eljárás, mely során az autómotorokat készítik elő olyan formán, hogy az hajótestbe beépíthetővé válhasson. Hogy miért is jó ez? Nyilván költséghatékonysági okok miatt – egy gyári hajómotorhoz képest jóval kedvezőbb áron jön ki egy ilyen marinizált motor, ám itthon ma még nem igazán elterjedt és nem is éri meg. Noha a dízel motorokból is lehet már marinizált hajómotort előállítani, ez a fogyasztás szempontjából még lehet, hogy meg is éri, hiszen itt kisebb lesz a fogyasztás a nagyjából azonos teljesítmény mellé. Azonban a marinziált motoroknál a kipufogó csonkot is hűteni kell majd, ez pedig a hajó közegében jelentősen meg fogja emelni majd a belső hőmérsékletet. Van tehát sok előnye, de persze, hátránya is ennek a különös eljárásnak, Azonban, az még korántsem elég, hogy beszereztük az így előállított hajómotort. Ezt utána majd folyamatosan üzemben is kell tartani, tankolni kell; és ez az, ami miatt nem annyira éri meg, és még nem is annyira elterjedt idehaza. Ami pedig még problémás lehet itthon, az pedig a hosszadalmas engedélyeztetési eljárás, és a hozzá tartozó jogosítványok beszerzése. Azért akadnak már kis hazánkban is cégek, akik kifejezetten erre az iparágra szakosodtak. Eleget téve a dinamikus fejlődés igényének, csónakmotorokat, más hajómotorokat állítanak elő különböző autók, és egyéb berendezések motoros alkatrészeiből. Emellett persze más szolgáltatásuk is van, hiszen csak a hajómotor marinizálásból még nem biztos, hogy meg lehetne élni hazánkban. Aki biztosra szeretne menni, azért jobban teszi talán – még ha csak használtra is van pénze – de valódi hajómotort választ. Aztán később hobbiból, vagy ha már nagyon penge a hajómotorok terén akkor esetleg érdekes lehet kipróbálni a marinizálást. De azt mindenesetre jó tudni, hogy már ilyen is van!
Yamaha F40 magyar
1.450.000 Ft
+36706064022
Eladó, yamaha f40 magyar hajóleveles,számlás,rövidcsizmás, karos csónakmotor. kisebb cserét beszámolok.csere ár változhat.
Mercury 10/15Le rövidcsizmás csónakmotor
1.300.000 Ft
+36309667560
Nagyobbra váltás miatt eladó Mercury 10/15Le (432cm3) berántós 4üzemórát használt rövid csizmás motor Távkar kiépítése előkészítve
Yamaha 5Le csónakmotor
128.000 Ft
+36208522803
Eladó szervizelt, költségmentes, yamaha 5C kétütemű, hosszú triebes, külmotor, Megtekinthető kipróbálható Vonyarcvashegyen. (hajólevélről, hajólevélre írható.)
Szerviz, javítás
Tomos Marina Kft
+36307015224 info@tomosmarina.hu
Folyóirat, magazin
M. Ákos
info@magyarcsonakmotor.hu
Kereskedő
Maritime Hajósbolt
+36309330669 maritime@hu.inter.net