Hirdetés feladása

A kajak-kenu újrafelfedezése

Kajak-kenu hajomania.hu 2015. december 20
A kajak-kenu újrafelfedezése - kép 1

A kajak-kenu újrafelfedezése

Elõzõ cikkünkben már betekintést nyerhettünk, hogyan is kezdõdött a kajakok és a kenuk elterjedése a nagyvilágban. Azonban minket, magyarokat, akik valóban kiválóak vagyunk ebben a sportágban (is) valószínûleg jobban érdekel, hogyan vált igazi versenysporttá a kajak-kenu.

Széchenyi itt is letette a névjegyét

Az eszkimók és az indiánok után sok százévnyi csend következett, majd az 1800-as évek közepén kezdték újra felfedezni a két sportágat, azonban ekkor már kizárólag rekreációs célzattal. Ráadásul nem is a korábbi használati helyén terjedt el, hanem Európában, hiszen az életszínvonal drasztikus növekedése, a boldog békeidõk itt engedték meg azt, hogy az emberek sporttal kezdjenek foglalkozni szabadidejükben.

Az elsõ kenuklubot hol máshol, mint Londonban alapították meg, majd mintájára New Yorkban és Oroszországban is szervezkedni kezdtek a sportág szerelmesei, akik nemsokára versenyeket is rendeztek.

Magyarországon elõször a legnagyobb magyar, gróf Széchenyi István tett említést az érdekes vízi jármûvekrõl, a „kajikokról” egyik törökországi útja során. Wesselényi báróval együtt tekintette meg 1823-ban az elsõ Oxford-Cambridge evezõsnyolcas versenyt, amely akkora hatást gyakorolt rá, hogy azonnal rendelt egy hajót Angliából.

A Lánchíd mellett 1834-ben megalapított a Csónakdát, majd 1841-ben a helyén létrehozta a Hajós Egyletet, melynek több báró és gróf is tagja volt. Tiszteletére Magyarország legnagyobb versenypályáját, a szegedi Maty-éren található komplexumot is róla nevezték el megépülésének idejében.

1863-ban az elsõ regattára is sor került, mely a Margitsziget kisebbik csúcsától indult az Akadémiáig. Ekkoriban kétféle hajóosztály volt ismert: a fedett kajakokat canoe-nak, a fedetleneket pedig szandolinnak nevezték.

Az önállósodás elkerülhetetlen volt

A kajak tehát kezdetben az evezõs élet része volt, érdekesség, hogy az elsõ versenyeken a hajók neveit is feltûntették, mint a vitorlásversenyeken, hiszen ekkoriban az emberek saját maguk gyártották jármûveiket, a hajókészítõ mesterek és cégek csak késõbb jelentek meg.

1941-re érett meg a Magyar Kajak-kenu Szövetség gondolta, így kiváltak az evezõsöktõl és önálló úton folytatták szereplésüket. Ám ez nem ment ilyen könnyedén, hiszen az evezõsök irigykedtek a kajak-kenu népszerûségére és rohamos fejlõdésére, így próbálták gátolni terjeszkedését.

A hasonló adottságok és versenykövetelmények miatt a kajak és kenu versenyeket a kezdetõktõl fogva együtt rendezik meg. A sportág elsõ világbajnokságára 1938-ban, a svédországi Waxholmban került sor. A vb-ket kezdetben kétévente, majd évente rendezték meg azokban az esztendõkben, amikor nem került sor olimpiára.

Kajak-kenu
Noha már októbert írunk a naptár szerint, az időjárás szerint még néha-néha meleg lesz. Azonban, ha hajós élményekben gazdag, kora őszi vízi túrákra vágyunk, akkor éppen itt az idő, hogy szétnézzünk a szervezett kajakos illetve kenus programok között. Hiszen ilyenkor csodaszép a táj, a nagy hőségtől sem kell már tartanunk, és a természet is az egyik leggazdagabb arcát fordítja felénk. Folyókon vagy tavakon? Lehet akár egyszerre mindkettő: például a csodálatos szép, és látnivalók terén rendkívül gazdag Tisza-tó. Egyik túralátogató mesélte, hogy számára egyszerűen lenyűgöző élmény volt. Persze ehhez sokat tett hozzá egy jó stílusú, hiteles és szórakoztató túravezető is, aki bizony ilyen esetekben mintegy idegenvezetőként is meg kell, hogy állja a helyét. A tó és a körülötte lévő élővilág bemutatása és – persze mindezek saját, testközelből való megismerése – adja a legfőbb élményt, és mellette pedig már csak hab a tortán, hogy eközben hódolhatunk egyik kedvenc vízi sportunknak is, és az értékes szabadlevegőn lehetünk. Madarak szempontjából a lehető legjobb időszak következik… Bizony, ha szép madarakat szeretnénk megfigyelni, és esetleg lencsevégre kapni, akkor az őszi idény lesz erre a legmegfelelőbb, hiszen ebben az időszakban sokkal több, érdekesebb látnivalónk lehet a többi évszakhoz képest. Ilyenkor már a seregélyek és a fecskék is gyülekeznek, hogy a nádasokban elbújva némi tápanyagban gazdag csemegét vegyenek magukhoz a hosszú vándorút előtt. A seregélyeket is megfigyelhetjük már ilyenkor, ahogy a tőlük megszokott alakzatban szelik át az eget, hogy kukacokra és egyéb puhatestű állatkákra vadásszanak. Vadkacsákat, sőt már ludakat is szép számmal kaphatunk lencsevégre ilyentájt, ekkorra már egyre többen és többen lesznek, ahogyan a szárcsák is több ezres kolóniákban repülve gyülekeznek. Izgalmas, három részre osztható vízi világ A fokozottan védett területű Tisza tó izgalmas, látnivalókban dúsgazdag vízi világát három külön részre oszthatjuk – főleg védettség, illetve a növény – és állatvilág szempontjából. Északabbra a fokozottan védett részt, míg középen a bárki számára megtekinthető területet lelhetjük fel, egyre délebbre haladva, a nyílt víztükör irányába, ahol akár még a jet-ski használata is megengedett. Kenuval, illetve alacsonyabb teljesítményű motorcsónakkal szépen be tudjuk járni majd ezt a területet, melyet leginkább Tiszafüred vagy Poroszló irányából lesz érdemes megközelítenünk. A sűrű és dúsan növő növényzet pedig remek bújócskát ad majd nekünk, ahol csónakunkból kiváló alkalom nyílik majd a különböző, szebbnél szebb madarak és madárrajok megfigyelésére.
Kajak-kenu
A kajakozás és a kenuzás egyaránt remek szabadidős tevékenység, akkor is, ha csak hobbiszinten űzzük, érdemes belevágnunk. Fejleszti kitartásunkat, erőnlétünket és kiváló alkalom arra is, hogy a természetben, hazánk gyönyörű vizein töltsük szabadidőnket. Mielőtt vízi járgány vásárlására adnánk a fejünket, nézzük meg először is, mi is a különbség az egyes főbb típusok, vagyis a kajak és a kenu között? Rövid kis összefoglalónkból laikusuk is könnyedén megtalálhatják a főbb válaszokat, melyek alapján már könnyebb lesz dönteni. Anyag szempontjából hasonló a kínálat A hajók anyagát tekintve hasonló a kínálat mind a kajakok, mind pedig a kenuk esetében. Ma már nem csak fából készülnek a hajótestek, hanem egyre inkább előtérbe kerül a korszerű műanyag, de fém vagy üvegszálakkal készült hajókban is evezhetünk, melyek sokkal biztonságosabbak a modern technológiáiknak köszönhetően. Hajótestek és méretek A kajakok könnyebbek és keskenyebbek, könnyebben irányba tehetjük a hajót - a kenuk viszont nagyobb méretükből is adódóan kevésbé borulékonyak. Itt mélyebben és félig nyújtott lábbal ülünk a hajóban. A kenu ugyanis a kajakhoz képest tágasabb is, belső terében több a hely: itt padokon ülve evezünk. Míg a kajakban általában egyedül, vagy másodmagunkkal lapátolunk, addig egy kenuban többen evezünk egyszerre. Mi az, ami a leginkább eltér a két hajótípus között? Ez nem más, mint az evező és az evezés módja! A kenuhoz egytollú evezőt kapunk, csak egy oldalon kell egyszerre eveznünk. Az előttünk és a mögöttünk ülő a másik oldalon mártja vízbe a lapátját, így kiegyenlítődik az erő. A kajakhoz viszont kéttollú evező jár: a nyél mindkét végén lapát van, melyet felváltva merítünk a vízbe az egyik, majd a másik oldalon. Eltarthat egy darabig, mire ráérzünk a helyes technikára. Ez a fajta evezési gyakorlat minden izomcsoportot jótékonyan megdolgoztat vállunkban, hátunkban, karjainkban, sőt még hasizmainkat is erősíti. Magányos vízi fotós vagy inkább közösségi móka? Ezt is érdemes eldönteni, milyen kikapcsolódásra vágyunk a leginkább a vizeken? Ha inkább egyedül, csőre töltött fényképezőgéppel szeretjük élvezni a vizek kincseit, nem félünk az evezés kihívásaitól, és csöndesebb, gyorsabban suhanó vízi járgányt szeretnénk, akkor a kajak a mi hajónk. Ha vinnénk az egész családot, vagy túrázás közben is társasággal buliznánk, sőt, a kutyánkat sem szívesen hagyjuk otthon, kenut válasszunk.
Duna és környéke
A vízitúra-szezon még egy kicsit várat magára, de sosem lehet elég korán elkezdeni a felkészülést, hogy legalább lélekben ráhangolódjunk a nyárra, és persze a szabadságolást sem árt minél hamarabb elintézni. Vízitúrázni csodálatos és bármilyen korosztály számára lehetséges, a magyar vizek környéke pedig szinte kivétel nélkül gyönyörű. Magyarországon leginkább a Dunára és a Tiszára szerveznek vízitúrákat, most ezekkel a folyókkal kezdjük el a nyári ráhangolódást, szerintünk a két nagy valamelyikén érdemes elkezdeni a vízitúrázást. Az öreg Duna hatalmas és ésszel már-már felfoghatatlan, hogy mekkora mennyiségű víz zúdul a medrében napról-napra, a folyami hajózás mellett az indián kenus vízitúrázók is jól megférnek a szinte végtelen vízen. A hajómánia vízitúra-specialistái egyöntetű véleménye, hogy a Duna a mérete mellett a szerteágazósága miatt is a honi vízitúrázók paradicsoma, mindenki megtalálja rajta a számításait. Az Öreg-Dunán a teljesítménytúrázók falhatják a folyamkilométereket, a mellékágak békés csöndjében pedig akár alfába is lemehetünk, egy csobbanó teknősön, vagy vadászó sólymon kívül nem lesz, aki megzavarjon. A Tisza békésebb és lassabb folyású, mint a „nagy testvér”, viszont a vad kemping hívei szívesebben kenuznak itt, mint a Dunán. A keleti romantika sok helyütt tetten érhető a potenciális táborhelyek között, de természetesen szépen kiépített sátrazó helyekkel is találkozik a vízitúrázó. A Tiszához amúgy is valami furcsán erős kötődésünk van, a Tisza-túra fogalom és főleg a 18-25 éves korosztály jár ide előszeretettel kipihenni az éves fáradalmakat, no meg persze a vizsgaidőszak megpróbáltatásait. Ettől persze még korántsem nevezhető zsúfoltnak a Tisza környéke, és attól sem kell tartania senkinek, hogy úgy néznek ki a Tisza-menti települések, mint a budapesti belváros egy szép nyári estén. Jól megfér egymás mellett mindenki, és a helyiek mellett mi lennénk a legboldogabbak, ha egyre többen adnák a fejüket nyáron kenuzásra, felejthetetlen élményeket gyűjthetnek be a Tisza-túrázók egy-egy vízitúra alkalmával.
BAVARIA 33
36.900.000 Ft
+36204153398
BAVARIA 33 CRUISER ELADÓ! 2 KABINOS - TULAJDONOSI VÁLTOZAT - 1.50-ES MERÜLÉS - KITŰNŐ ÁLLAPOT - NAGYON JÓ FELSZERELTSÉG! Minőség, komfort, biztonság és stílus jellemzi a legendás Bavaria hajógyár kiforrott 33-as cruiser modelljét. A Farr Yacht Design tervei alapján készült hajó kényelmes belső tereivel, letisztult, elegáns vonalvezetésével, remek felszereltségével és jó vitorlázó tulajdonságaival sok örömöt nyújt Tulajdonosának, kategóriájában az egyik legkedveltebb modell. Kis legénységgel, akár egykezesen is nagyon jól vitorlázható, jellemző rá a könnyű kezelhetőség. Akár első hajónak is optimális, de tapasztalt kapitányoknak is hosszú évekre kitűnő társ tud lenni a vízen, a dokkban pedig kényelmes úszó nyaralóként funkcionál. Műszaki adatok: Hajóhossz: 9.99 m Vízvonalhossz: 8.85 m Szélesség: 3.42 m Merülés:1.50 m Tömeg: 5200 kg Vitorlafelület: 51 m² Vízvonal feletti árbocmagasság: 14.90 m A képeken látható hajó 2015/6 -as évjáratú, kimondottan jó állapotban van, Volvo Penta D1-20 dízel belmotorral szerelt, - melyet gondosan karban tartunk. Vitorlázat, rudazat: Seldén alu árbóc, bum és gázrugós alba, jó állapotban lévő Elvström dakron RollGénua és klasszikus, Elvström dakron lazy jackes nagyvitorla. A hajóban 2 nagy méretű, kényelmes kajüt, szalon + L-alakú konyha, tágas vizesblokk található. Műszerezettsége kitűnő: Garmin szél-, sebesség- és mélységmérő, Garmin Autopilot, GarminVHF adó-vevő rádió, Garmin chartplotter, Compass Elvström vitorlák, Lewmar csörlők, bimini, sprayhood, lehajtható XXL-es gyári fürdőplatform, Webasto állófűtés, Fusion hangrendszer, rolók, szúnyoghálók és sok más kiforrott, praktikus megoldás teszi teljessé a hajózás és a nyaralás élményét. Orrsugár kormány, elektromos horgonycsörlő, teljes teakfa borítás a kokpitban. - Érvényes magyar okmányokkal, műszakival, 10 főre vizsgáztatva. Kérem, hívjon telefonon, ha a hajó áráról és a specifikáció további elemeiről lenne kérdése, vagy szeretné megtekinteni a hajót: Tel.: (20) 415 33 98
Maxi 77
3.500.000 Ft
+36305850889
Maxi 77 svéd vitorláshajó eladó nagyon kedvező áron. (7,7m hosszú, 2,5m széles, 1,40 merülés) Egy jól felszerelt vitorláshajó, 4 fekhely , 7 személyes, vitorlák, fockroller, merev forstag, sprayhood, beépített Volvo Penta dízelmotor ( szépen jár) , napelemes töltő, Raymarine plotter, állófűtés, vegyi wc, rádiós magnó hangszórókkal, orrkilépő, mosogató, álló magasság, hűtő, fürdőlétra, motortartó bak elektromos motornak. Balaton déli parti kikötőhellyel.
Harbeck 350 csónakszállító
440.000 Ft
+36203120532
Harbeck 350 kg össztömegű , max. 5 m . ig vitorlás -csónak szállítására ideális , 2021 -es évjárat , keveset futott , szőrös gumik , nem fékes , magyar papirokkal honosított !! rendszám felvehető (átírással 37.5 e .Ft) ...Kiválló minőségű felsőkategóriás , német gyártmány .
upwXjjfgoVpvSbTXwKmdxbwB
+6989532731 billichmeeds@omlaw.com
MVmjeRtUsfVxYIouecxIu
+9763098468 kim30785@hotmail.co.uk
dnGnMLNPwdGcmNVxtSgZFkEH
+2911475278 traceylpa@msn.com